LEARNING AND IMPROVEMENT OF THE COMMUNICATIVE COMPETENCE IN UNIVERSITY STUDENTS. RESEARCH PROJECT
Resumen
This article is the result of a research project conducted during five months with university students from the degree in Primary Education at the University of Malaga. Due to their deficient command over the oral and gestural expressions and looking for the improvement of their communicative competences, several activities were proposed. For example: topic presentations, expositions, role- playing and workshops; in addition to improvisation playing and development of activities related to diverse didactic contexts. Along this research, we create and validate the test used by the students for their self-evaluation. Through it we could know their level of acquisition and improvement of the oral and gestural abilities.
Citas
Araujo, J. C. (2014). “Efectos en el desarrollo de la expresión
oral con la introducción de un video como elemento de apoyo en las
clases de práctica oral de una lengua extranjera”. Anales 14 (1), 111-
Brown, B. The power of Vulnerability, public electronic.
http://www.ted.com/talks/brene_brown_on_vulnerability.html
-01-2015].
Carnegie, D. (2011). La comunicación: tu camino hacia el
éxito. Barcelona: Obelisco,
Escandell, M. (2005). La comunicación. Madrid: Gredos,
Fernández, C. M. et al. (2008). “Los estudiantes de pedagogía
y magisterio: presentación del diseño metodológico de una
innovación para su trabajo en el aula”. Revista de Enseñanza
Universitaria 31 (1), 26-38.
Lonergan, J. (1990). Video in Language Teaching. Cambridge:
Cambridge University.
López, A.; Encabo, E.; Moreno, C. (2002). ¡Didáctica de la
lengua y la literatura: la utopía necesaria para el bienestar personal”.
Tejuelo, nº 24 (2016), págs. 6-30.
Mendoza, A. (2003). Didáctica de la lengua y la literatura
para primaria. Madrid: Pearson Education.
Núñez, G. (2002). La narración oral en la escuela. Almería:
Universidad de Almería.
Recasens, M. (2003). Comprensión y expresión oral.
Barcelona: Ceac.
Reyzabal, M. (1993). La comunicación oral y su didáctica.
Madrid: La Muralla.
Romero, E. (2011). La expresión oral en la enseñanza de las
lenguas. Granada: GEU.
Sánchez, L. (1995). Literatura infantil y lenguaje literario.
Barcelona: Paidós.
Villanueva, J. (2013). “Competencia oral en el alumnado
universitario de educación”, en Oralidad y educación, P. Núñez (Ed.).
Granada: Universidad de Granada.
Zuccherini, R. 1992). Cómo educar la comunicación oral.
Barcelona: Ceac.
Tejuelo se publica bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España.