Gender differences in reading comprehension achievement in English as a foreign language in Compulsory Secondary Education.

  • María Dolores Corpas Arellano Consejería Educación, Junta de Andalucía
Palabras clave: gender, English, reading, comprehension, achievement, education / género, inglés, lectura, comprensiva, resultados, educación.

Resumen

Abstract:

The present article is an empirical research on the differences of girls’ and boys´achievement in reading comprehension in English as a foreign language at the end of their Spanish Compulsory Secondary Education (4th year of CSE). It aims to analyse both the global and the specific objetives of reading comprehension development in this subject in relation to the students’ gender. Finally, we describe the average females and males students’ level in reading comprehension in English.
The results allow us to conclude that females students obtain better global results than their males partners. They also get better marks in the specific objectives: getting specific information, getting general information, understanding textual structure and deducing meaning from the context.

Resumen:

Este artículo presenta una investigación empírica sobre las diferencias de resultados entre chicas y chicos en comprensión lectora en inglés como lengua extranjera al final de su Educación Secundaria Obligatoria (4º de ESO). Nos proponemos analizar tanto los objetivos globales como específicos del desarrollo de la comprensión lectora en esta asignatura en relación con el género del alumnado. Finalmente, describimos el perfil medio en comprensión lectora de las alumnas y los alumnos.
Los resultados nos permiten concluir que las alumnas obtienen mejores resultados globales que sus compañeros. También consiguen mejores calificaciones en los objetivos específicos: extraer información específica, extraer información global, comprender la estructura del texto y deducir el significado del contexto.

Biografía del autor/a

María Dolores Corpas Arellano, Consejería Educación, Junta de Andalucía

Doctora en Didáctica de la Lengua y la Literatura por la Universidad de Granada.

Profesora de inglés en el IES Américo Castro de Huétor- Tájar (Granada)

Citas

Corpas Arellano, M. D. “La mujer y las estrategias de aprendizaje en la adquisición de la lengua inglesa”, Revista Nebrija de Lingüística Aplicada a la Enseñanza de las Lenguas, 8 (4), 2010, pp. 3-16.

Desprez- Bouanchaud, A.; Doolaege, J.; Ruprecht, L. Guidelines on Gender- neutral Language, UNESCO, Paris, 1987.

Hill Collins, P. Black Feminist Thought, Routledge, New York, 1990.

Instituto de Evaluación. PISA 2009. Informe Español, Ministerio de Educación, Madrid, 2010.

Mullis, I. V. S., et al. PIRLS 2006 International Report: IEA’S Progress in Internacional Reading Literacy Study in Primary Schools in 40 Countries, TIMSS& PILS International Study Center, Chestnt Hill, MA, 2007.

OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development). Knowledge and skills for life: first results from OECD Programme for International Student Assessment (PISA) 2000, OECD, Paris, 2001.

OECD. PISA 2006: Science Competences for Tomorrow´s World, OECD, Paris, 2007.

Riley, D. Am I That Name? Feminism and the Category of “Woman” in History, Macmillan, Basingstoke, 1988.

Scott, J. W. Gender and the Politics of History, Columbia University Press, New York, 1988.

UNESCO United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. Gender Equality and Equity: A Summary Review of UNESCO’s accomplishments since the Fourth World Conference on Women Beijing 1995. [pdf] Available at

http://www.unesdoc.unesco.org/images/0012/001211/121145e.pdf

[Accessed 17 January 2012].

Weiner, G. “Gender and education in Europe: a literatura overview”. Gender Differences in Educational Outcomes. Ed. Eurydice, Bruselas, 2010, pp. 15 - 32.

WHO (World Health Organization), 2009. What do we mean by “sex” and “gender”? [Online] Available at: http://www.who.int/gender/whatisgender/en/index.html [Accessed 19 October 2012].

William, D. “Assessment: social justice and social consequences: review essay”. British Educational Research Journal, 26 (5), 2000, pp. 661-663.

Publicado
2013-03-21
Cómo citar
Corpas Arellano, M. (2013). Gender differences in reading comprehension achievement in English as a foreign language in Compulsory Secondary Education. TEJUELO. Didáctica De La Lengua Y La Literatura. Educación / TEJUELO. Didactics of Language and Literature. Education, 17, 67-84. Recuperado a partir de https://tejuelo.unex.es/article/view/2546
Sección
Artículos