LEARNING AND IMPROVEMENT OF THE COMMUNICATIVE COMPETENCE IN UNIVERSITY STUDENTS. RESEARCH PROJECT

Autores/as

  • JUAN LUCAS Onieva Lopez UNIVERSIDAD DE MALAGA
  • Concepción Torres Begines Miembro del grupo de investigación HUM550.

DOI:

https://doi.org/10.17398/1988-8430.24.1.6

Palabras clave:

oral expression, communicative competence, body-language, university students, didactics.

Resumen

This article is the result of a research project conducted during five months with university students from the degree in Primary Education at the University of Malaga. Due to their deficient command over the oral and gestural expressions and looking for the improvement of their communicative competences, several activities were proposed. For example: topic presentations, expositions, role- playing and workshops; in addition to improvisation playing and development of activities related to diverse didactic contexts. Along this research, we create and validate the test used by the students for their self-evaluation. Through it we could know their level of acquisition and improvement of the oral and gestural abilities.

Biografía del autor/a

  • JUAN LUCAS Onieva Lopez, UNIVERSIDAD DE MALAGA
    Profesor del departamento de Didáctica de la Lengua y la Literatura. Universidad de Málaga.
  • Concepción Torres Begines, Miembro del grupo de investigación HUM550.
    Universidad de Sevilla

Referencias

Araujo, J. C. (2014). “Efectos en el desarrollo de la expresión

oral con la introducción de un video como elemento de apoyo en las

clases de práctica oral de una lengua extranjera”. Anales 14 (1), 111-

Brown, B. The power of Vulnerability, public electronic.

http://www.ted.com/talks/brene_brown_on_vulnerability.html

-01-2015].

Carnegie, D. (2011). La comunicación: tu camino hacia el

éxito. Barcelona: Obelisco,

Escandell, M. (2005). La comunicación. Madrid: Gredos,

Fernández, C. M. et al. (2008). “Los estudiantes de pedagogía

y magisterio: presentación del diseño metodológico de una

innovación para su trabajo en el aula”. Revista de Enseñanza

Universitaria 31 (1), 26-38.

Lonergan, J. (1990). Video in Language Teaching. Cambridge:

Cambridge University.

López, A.; Encabo, E.; Moreno, C. (2002). ¡Didáctica de la

lengua y la literatura: la utopía necesaria para el bienestar personal”.

Tejuelo, nº 24 (2016), págs. 6-30.

Mendoza, A. (2003). Didáctica de la lengua y la literatura

para primaria. Madrid: Pearson Education.

Núñez, G. (2002). La narración oral en la escuela. Almería:

Universidad de Almería.

Recasens, M. (2003). Comprensión y expresión oral.

Barcelona: Ceac.

Reyzabal, M. (1993). La comunicación oral y su didáctica.

Madrid: La Muralla.

Romero, E. (2011). La expresión oral en la enseñanza de las

lenguas. Granada: GEU.

Sánchez, L. (1995). Literatura infantil y lenguaje literario.

Barcelona: Paidós.

Villanueva, J. (2013). “Competencia oral en el alumnado

universitario de educación”, en Oralidad y educación, P. Núñez (Ed.).

Granada: Universidad de Granada.

Zuccherini, R. 1992). Cómo educar la comunicación oral.

Barcelona: Ceac.

Descargas

Publicado

2016-06-24

Número

Sección

Artículos

Cómo citar

LEARNING AND IMPROVEMENT OF THE COMMUNICATIVE COMPETENCE IN UNIVERSITY STUDENTS. RESEARCH PROJECT. (2016). TEJUELO. Didáctica De La Lengua Y La Literatura. Educación, 24, 6-30. https://doi.org/10.17398/1988-8430.24.1.6