Ansiedad en refugiados ucranianos y aprendizaje de ELE / Anxiety in Ukrainian refugees learning Spanish as a Foreign Language

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.17398/1988-8430.38.309

Palabras clave:

ansiedad; factores afectivos; enfoques humanistas; ELE; enseñanza de lenguas extranjeras

Resumen

El presente estudio se enmarca en las bases de los enfoques humanistas y analiza las variables afectivas cuando se manifiestan en la clase de español como lengua extranjera (ELE, en adelante). Esta investigación se centra en el estudio de los efectos y manifestaciones de la ansiedad en un grupo meta compuesto por refugiados ucranianos. El interés de este análisis se enfoca en satisfacer una necesidad urgente a causa de la situación y demanda que los miembros del grupo meta requieren, ya que las conclusiones aportadas darán luz a diversos ámbitos del mundo de la enseñanza del español como lengua extranjera para discentes de esta nacionalidad. Los datos se obtuvieron por medio de un cuestionario y se analizaron desde una perspectiva mixta. Los resultados obtenidos demuestran que la ansiedad está presente en el grupo meta en un nivel bajo, lo cual puede estar provocado por una serie de factores endógenos y exógenos que entran en juego en diversos grados. Las conclusiones establecen que el factor de la ansiedad es relevante para el proceso de adquisición de ELE y, por lo tanto, es un componente que se debe tener en cuenta en múltiples facetas relacionadas con la enseñanza de idiomas.

 

Abstract

The present research is based on the foundations of the humanistic approaches and analyzes the affective variables that take place in the Spanish as a Foreign Language learning process (SFL, henceforth). This paper focuses on both the study of the effects and manifestations of anxiety in a target group made up of Ukrainian refugees. The interest of this analysis is based on satisfying an urgent social need due to the situation and demand that the members of the target group require, and hence the conclusions provided will shed light on various areas of the world of teaching SFL to students of this nationality. Data were obtained through a questionnaire and analyzed from a mixed perspective. The results obtained show that anxiety is present in the target group at a low level, which may be caused by a series of endogenous and exogenous factors that come into play to varying degrees. The conclusions establish that the anxiety factor is relevant to the SFL acquisition process and, therefore, is a component that must be taken into account in multiple facets related to language teaching.

 

Keywords: anxiety; affective factors; humanistic approaches; SFL; foreign language teaching.

Referencias

Asher, J. J. (1966). The learning strategy of the total physical response: A review. Modern Language Journal, 50, 79-84.

Asher, J. J. (1969). The total physical response approach to second language learning. Modern Language Journal, 53, 3-17. https://doi.org/10.1111/j.1540-4781.1969.tb04552.x

Asher, J. J. (1977). Learning another language through actions: The complete Teacher's guidebook. Sky Oaks Productions.

AA. VV. (2008). Distancia lingüística. En Diccionario de términos clave de ELE. Recuperado en 1 de agosto de 2022 de: https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/diccio_ele/diccionario/distancialinguistica.htm

Arnold, J. (2019). La atención de los factores afectivos en la enseñanza de ELE. Edinumen.

Bellocchi, A., Quigley, C., y Otrel-Cass, C. (2017). Exploring emotions, aesthetic and wellbeing in science education research. Springer.

Braun, E. N. (2005). El rol de la ansiedad en el aprendizaje de lenguas extranjeras. Anuario, 7 - Fac. de Cs. Humanas - UNLPam, 245-250. https://doi.org/10.22201/ffyl.01860526p.2018.21.1198

Caldera, G., y Abreu, O. (2019). Ansiedad específica al escribir en francófonos aprendices de español como lengua extranjera. MarcoELE 28, 1-20.

Chemi, T., Grams, S. D., y Lund, B. (Eds.). (2017). Innovative pedagogy: a recognition of emotions and creativity in education. Sense Publishers.

Creswell, J. W. (2009). Research design: Qualitative, quantitative and mixed methods approaches. SAGE Publications.

Cordeiro, D. M. (2018). Las inteligencias múltiples como herramienta para mejorar las destrezas orales en el aula de Español como Lengua Extranjera: una investigación acción. Universidad de Valencia.

Dewaele, J. M., y MacIntyre, P. (2014). Foreign language enjoyment and foreign language classroom anxiety: The right and left feet of the language learners. En P. MacIntyre, T. Gregersen, & S. Mercer (Eds.), Positive psychology in SLA (pp. 215–236). Multilingual Matters.

Dewaele, J., Magdalena, A. F. y Saito, K. (2019). The Effect of perception of teacher characteristics on Spanish EFL learners’ anxiety and enjoyment. The Modern Language Journal, 103, 412-427. https://doi.org/10.1111/modl.12555

Dornyei, Z. (2001). Motivational strategies in the language classroom. Cambridge University Press.

Doubek, P., y Anders, M. (2013). Generalizovaná úzkostná porucha. Maxdorf.

Elkhayma, R. (2020). Affective factors in foreign language education: The role of anxiety. International Journal of English Literature and Social Sciences, 5(4), 853 – 860. https://dx.doi.org/10.22161/ijels.54.4

Ehrman, M. E. (1996). Understanding second language learning difficulties. SAGE Publications Ltd.

Erikson, E. H. (1950). Childhood and society. Norton.

Falero, F. J. (2016). Anxiety on oral skills in the Spanish as a Foreign Language Classroom: a blended learning proposal among Chinese language speakers. Revista de Lingüística y Lenguas Aplicadas 11, 19-33.

Frederickson, B. L. (2013). The value of positive emotions. American Scientist, 91, 330–335.

Furlan L.A. (2006). Ansiedad ante los exámenes ¿Qué se evalúa y cómo? Evaluar, 6, 32-51. https://doi.org/10.35670/1667-4545.v6.n1.533

Ganschow, L., y Sparks, R. (1996). Anxiety about foreign language learning among high school women. The Modern Language Journal, 80(2), 199 – 212. https://doi.org/10.1111/j.1540-4781.1996.tb01160.x

Gardner, R. (1987). The role of anxiety in second language performance of language dropouts. Research Bulletin (657).

Gattegno, C. (1972). Teaching foreign languages in schools the silent way. Educational Solutions.

Gkonou, C., Daubney, M., y Dewaele, J. M. (2017). New insights into language anxiety: Theory, research and educational implications. Multilingual Matters.

Goleman, D. (1995). Inteligencia emocional. Kairós.

Gregersen, T., y MacIntyre, P. D. (2014). Capitalizing on language learners’ individuality: From premise to practice. Multilingual Matters.

Horwitz, E. K., Horwitz, M. B., y Cope, J. (1986). Foreign language classroom anxiety. The Modern Language Journal, 70(2), 125-132. https://doi.org/10.2307/327317

Horwitz E. K., y Young D. J. (1991). Language anxiety: From theory and research to classroom implications. Prentice-Hall.

Horwitz, E. K. (2001). Language anxiety and achievement. Annual Review of Applied Linguistics, 21, 112–126. https://doi.org/10.1017/S0267190501000071

Horwitz, E. K. (2010). Foreign and second language anxiety. Language Teaching, 43(2), 154-167. https://doi.org/10.1017/S026144480999036X

Horwitz, E. K. (2017). On the misreading of Horwitz, Horwitz and Cope (1986) and the need to balance anxiety research and the experiences of anxious language learners. En C. Gkonou, M. Daubney y J. M. Dewaele (Eds.) New insights into language anxiety: Theory, research and educational implications (pp. 31–49). Multilingual Matters.

Instituto Cervantes. (2002). Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Anaya.

Ito-Morales, K. y Morales, J. (2021). Motivación y competitividad: Un estudio en el aula de japonés como lengua extranjera. Porta Linguarum Revista Interuniversitaria De Didáctica de las Lenguas Extranjeras, 35, 205-219. https://doi.org/10.30827/portalin.v0i35.15724

Kim, T.-Y., y Choi, E.-Y. (2023). Ansiedad y desmotivación en el aprendizaje del inglés en estudiantes de tercer año de secundaria de Corea del Sur. Porta Linguarum Revista Interuniversitaria De Didáctica de las Lenguas Extranjeras, 39, 75–91.https://doi.org/10.30827/portalin.vi39.22305

Krashen, S. D. (1982). Principles and practice in second language acquisition. Pergamon Press Inc.

Lozanov, G. (1978). Suggestology and outlines of suggestopedy. Gordon and Breach Science Publishers.

Lysgaard, S. (1955). Adjustment in a foreign society: Norwegian Fulbright grantees visiting the United States. International Social Science Bulletin, 7, 45-51.

MacIntyre, P. D., Gregersen, T., y Mercer, S. (2016). Positive psychology in SLA. Multilingual Matters.

Madrid, D. (1995). Internal and external factors in language teaching. Actas de las 1I Jornadas de Estudios Ingleses (pp. 59-82). Universidad de Jaén.

Maslow, A. M. (1987). Motivation and personality (3a ed.). Harper y Row.

Morgan, W. J., y Katz, J. (2021). Mindfulness meditation and foreign language classroom anxiety: Findings from a randomized control trial. Foreign Language Annals, 54, 389– 409. https://doi.org/10.1111/flan.12525

Oxford, R. (1999). Anxiety and the language learner: New insights. En J. Arnold (Ed.), Affect in Language Learning (pp. 58-67). Cambridge University Press.

Rabadán, M., y Orgambídez, A. (2018). Ansiedad idiomática y motivación hacia el español como lengua extranjera en estudiantes universitarios portugueses: un estudio exploratorio. Estudios sobre educación, 35, 517-533.

Resnik, P., Moskowitz, S., y Panicacci, A. (2021). Language learning in crisis mode: The connection between LX grit, trait emotional intelligence and learner emotions. Journal of the Psychology of Language Learning, 3(2), 99-117. https://doi.org/10.52598/jpll/3/2/7

Rodrigo, V. (2019). La comprensión lectora en la enseñanza del español LE/L2: de la teoría a la práctica. Oxford.

Scovel, T. (1978). The effect of affect on foreign language learning: A review of the anxiety research. Language Learning, 28(1), 129–142.https://doi.org/10.1111/j.1467-1770.1978.tb00309.x

Scovel, T. (1991). The effect of affect on foreign language learning: A review of the anxiety research. En Horwitz, E. K. y Young, D. J. (Eds.) Language anxiety: From theory and research to classroom implications (pp. 15-24). Prentice Hall.

Skehan, P. (1991). Individual differences in second language learning. Studies in Second Language Acquisition, 13, 275-298. http://dx.doi.org/10.1017/S0272263100009979

Sparks, R. L., y Ganschow, L. (1991). Foreign language learning differences: Affective or native language aptitude differences? Modern Language Journal, 75(1), 3–16. https://doi.org/10.2307/329830

Spielberger, C. D. (1983). Manual for the state-trait-anxiety (From Y). Consulting Psychologists Press.

Stevick, W. E. (1980). Teaching languages. A way and ways. Newbury House.

Stevick, W. E. (1989). Success with foreign languages: seven who achieved it and what worked for them. Prentice Hall.

Trenchs-Parera, M., y Juan-Garau, M. (2014). A longitudinal study of learners’ motivation and beliefs in at home and study abroad contexts. In C. Pérez-Vidal (Ed.) Language acquisition in study abroad and formal instruction contexts (pp. 259–282). John Benjamins Publishing Company.

Valero, L. (1999). Evaluación de la ansiedad ante los exámenes. Datos de aplicación y fiabilidad de un cuestionario CAEX. Anales de psicología, 15(2), 223-231.

Williams, M., y Burden, R. (1999). Students' developing conceptions of themselves as language learners. The Modern Language Journal, 83(2), 193-201. https://doi.org/10.1111/0026-7902.00015

Young, D. J. (1986). The relationship between anxiety and foreign language oral proficiency ratings. Foreign Language Annals, 19(5), 439-445. https://doi.org/10.1111/j.1944-9720.1986.tb01032.x

Descargas

Publicado

2023-09-17

Cómo citar

Ansiedad en refugiados ucranianos y aprendizaje de ELE / Anxiety in Ukrainian refugees learning Spanish as a Foreign Language. (2023). TEJUELO. Didáctica De La Lengua Y La Literatura. Educación, 38, 309-341. https://doi.org/10.17398/1988-8430.38.309