Apuntes a la historia de la enseñanza de lenguas extranjeras: la enseñanza de la gramática / Notes to the history of teaching foreign languages: the teaching of grammar.

Authors

  • Miguel A. Martín Sánchez

Keywords:

Historia, Enseñanza, Adquisición, Gramática, L2 / History, Teaching, Acquisition, Grammar, L2.

Abstract

Resumen:

A lo largo de la historia de la metodología de lenguas extranjeras, se han ido sucediendo una serie de métodos para facilitar, mejorar y resolver los problemas educativos y de aprendizaje que indisolublemente surgían en el proceso educativo. En cada método o enfoque metodológico, la gramática ocupa un determinado papel: central, periférico, centrado en el proceso, en la forma, en la comunicación... En algunos métodos la gramática es totalmente deductiva, en otros inductiva, o mixta. El presente trabajo trata de recoger la evolución y reflexión pedagógica sobre las diferentes teorías y métodos para enseñar gramática a alumnos no nativos.

Summary:

Through the history of the methodology of foreign languages, there have been a variety of methods to facilitate, improve and solve the educational problems that were indissolubly arising in the educational process. In every method or methodological approach, grammar occupies a certain role: central, peripheral, focused on the process, on the form, on the communication... In some methods the grammar is totally deductive, in others inductive, or mixed. The present work tries to gather the evolution and pedagogic reflection on the different theories and methods to teach grammar to non native pupils.

References

Asher, J. Learning Another Language Through Actions, 2nd edition, CA. Sky Oaks Productions, Los Gatos, 1982.

Bosque, Ignacio; Demonte, V. (Eds.). Gramática Descriptiva de la Lengua, Espasa Calpe, Madrid, 1999.

Canale, M.; Swain, M. “Theoretical bases of communicative approaches to second language teaching and testing”, Applied Linguistics, 1, 1980, págs.1-47.

Canale, M. “From a communicative competence to communicative Language pedagogy”, Language and communication, Richards y Smith, Longman, Londres, 1983, págs. 2-27.

Chomsky, N. Aspects of the theory of syntax, MIT Press, Cambridge, 1965.

Chomsky, N. Aspectos de la Teoría de la Sintaxis, Aguilar, Madrid, 1970.

Consejo de Europa. Common European Frameworks for Languages: Learning, Teaching, Assessment, Strasbourg, Council for Cultural Cooperation. Education Committee. Language Policy Division, 2001.

Ellis, R. The study of Second Language Acquisition, Oxford University Press, Oxford, 1994.

Ellis, R. The Study of Second Language Acquisition, Longman, Londres, 1995.

Estaire, S. Tareas para hacer cosas en español: Principios y práctica de la enseñanza de lenguas extranjeras mediante tareas, Universidad Antonio de Nebrija, Madrid, 1999.

Gómez Torrego, L. Gramática Didáctica del Español, SM, Madrid, 1998.

Hymes, D. “Acerca de la Competencia Comunicativa”, en Competencia comunicativa, M. Llobera (Comp.), Edelsa, Madrid, 1995, págs. 27-46.

Instituto Cervantes. Marco Común Europeo de Referencia para las Lenguas: Aprendizaje, Enseñanza, Evaluación, Madrid, MEC, 2002.

Kondo, C.M.; Fernández, C.; Higueras, M. Historia de la Metodología de Lenguas Extranjeras, Fundación Antonio de Nebrija, Madrid, 1997.

Krashen, S. D.; Terrel, T. D. The Natural Approach: Language Acquisition in the Classroom, Pergamon, Oxford, 1983.

Lázaro Carreter, F. Diccionario de términos filológicos, Gredos, Madrid, 1990.

Llobera, M. (Comp.), Competencia comunicativa, Edelsa, Madrid, 1995.

Lovelace, M. Proyecto Curricular, Edelvives, Zaragoza, 1993.

Lozanov, G. Suggestology and Outlines of Suggestopedy, Gordon and Breach, New York, 1978.

Lozanov, G.; Gateva, E. The Foreign Language Teacher´s Suggestopedic Manual, Gordon and Breach, New York, 1988.

Martín Sánchez, M. “Aspectos didácticos básicos de la programación de la clase de ELE”, Frecuencia L, 30, 2005, págs. 54-57.

Martín Sánchez, M.; Nevado Fuentes, C. “En busca de una explicación didáctica del subjuntivo para estudiantes de ELE”, Ogigia. Revista electrónica de estudios hispánicos, 2, 2005. Disponible en www.ogigia.es, págs. 61-75 (Consulta: 10 de marzo de 2010).

Moreno, C. “Gramática y contexto. La estructura y el significado”, en Actas de las Jornadas de Expolingua, Madrid, 1999, págs. 195-211.

Richards, J. C.; Rodgers, T. S. Approaches and Methods in Language Teaching, 2nd ed., Cambridge University Press, Cambridge, 2001.

Richards y Smith. Language and communication, Longman, Londres, 1983.

Richards et al. Diccionario de lingüística aplicada y enseñanza de lengua, Ariel, Madrid, 1997.

Selinker, L. “Interlanguage”, International Review of Applied Linguistics, 10, 1972, págs. 209-231.

Downloads

Published

2010-02-28

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Apuntes a la historia de la enseñanza de lenguas extranjeras: la enseñanza de la gramática / Notes to the history of teaching foreign languages: the teaching of grammar. (2010). TEJUELO. Didactics of Language and Literature. Education, 8, 59-76. https://tejuelo.unex.es/tejuelo/article/view/2438