Reading experiences in English as a foreign language in disadvantaged schools and their impact on a reading comprehension test

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17398/1988-8430.28.67

Keywords:

Reading comprehension, foreign language, disadvantaged contexts, secondary schools.

Abstract

This paper analyzes the results obtained in a census-based English as a foreign language reading comprehension test administered in relation to exposure of different genres and (un)favourable school contexts. The test was administered to the students in their last year of secondary education in schools that belong to the municipal state in Mar del Plata, Buenos Aires, Argentina in 2016.
First, we present a summary of the design and implementation processes of the criterion referenced test and the general results of the census. Then, we contrast the results obtained in two groups of schools. In one group we include two institutions located in relatively favoured communities and in the other, two institutions of underprivileged contexts. We also examine the impact of reading experiences in terms of frequency of exposure to different genres and the students´ attitudes towards the learning of foreign languages.
In the present study no correlation has been found between the conditions of the school context, the exposure to different text types and the levels of performance in the test results.

References

Dirección General de Cultura y Educación. Subsecretaría de Educación. (2011). Diseños Curriculares para la Provincia de Buenos Aires. Lengua Extranjera. 6ª año. Educación Secundaria. Obtenido en http://servicios.abc.gov.ar/lainstitucion/organismos/consejogeneral/disenioscurriculares/secundaria/sexto/orientaciones/lenguas_extranjeras/marco_lenguas_extranjeras.pdf

Dirección Nacional de Información y Evaluación de la Calidad Educativa. Ministerio de Educación y Deportes. ONE 2013 Obtenido en abril de 2016 desde http://portales.educacion.gov.ar/diniece/evaluacion-de-la-calidad-educativa/estudios-nacionales-de-evaluacion/

Ferrer, G. (2007). Estudio comparado internacional sobre procesos de elaboración e implementación de estándares de currículum en América Latina. Santiago: PREAL.

Goodman, K. 1994. Reading, Writing and Written Texts: A Transactional Sociopsycholinguistic View. En Ruddell (Ed.) Theoretical Models and Processes of Reading. Newark; NJ. IRA

Grabe, W. ( 2010). Reading in a Second Language. En Kaplan, R. (Ed.) The Oxford Handbook of Applied Linguistics. (pp.88-99) New York: Oxford University Press

Kintch, W. y van Dijk, T. (1978). Toward a model of text comprehension and production. Psychological Review. Volumen 85 (5)

Leones, M. (2006). Recorrido político y técnico-pedagógico en el proceso de elaboración, justificación y validación de los criterios de evaluación. Dirección Nacional de Información y Evaluación de la Calidad Educativa. Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología. Obtenido en abril 2015 desde http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/documentos/EL001414.pdf

Lespada, J.C. (2007). Acerca del concepto “Comunidades Socialmente Desfavorecidas”. Mar del Plata: ISFD “Almafuerte”.

Ministerio de Educación de la Nación. Dirección Nacional de Información y Evaluación de la Calidad Educativa. (2013). Criterios de Evaluación ONE 2013 para Lengua. 2°/3ª y Fin de la Educación Secundaria. Obtenido desde http://repositorio.educacion.gov.ar:8080/dspace/bitstream/handle/123456789/109987/Criterios%20de%20Lengua%202-%C2%A6-3-%C2%A6%20y%20FIN%20Secundaria.pdf

Ministerio de Educación y Deportes. Secretaría de Evaluación Educativa.(2016). APRENDER 2016. Obtenido en julio 2017 desde http://educacion.gob.ar/secretaria-de-evaluacion-educativa/seccion/192/resultados-aprender-2016

Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología de la República Argentina, Buenos Aires. (2004). Núcleos de Aprendizaje Prioritarios. (NAP). Obtenido en septiembre de 2005 desde http://portal.educacion.gov.ar/secundaria/contenidos-curriculares-comunes-nap.

Mullis, I., Martin, M., Kennedy, A., Trong, K., and Sainsbury, M. (2009). PIRLS Assessment Framework. TIMSS & PIRLS International Study Center Lynch School of Education, Boston College by the International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA), Amsterdam, the Netherlands. Número extraordinario, pp. 95-120.

OCDE (Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico).(2009) PISA (Programme for International Student Assessment) Assessment Framework – Key Competencies in Reading, Mathematics and Science. Obtenido desde https://www.oecd.org/pisa/pisaproducts/44455820.pdf

Ravela, P. (2006). Fichas didácticas para comprender las evaluaciones educativas. Santiago: PREAL.

Rosenblat, L. (1994). The Transactional Theory of Reading and Writing. En Ruddell (Ed.) Theoretical Models and Processes of Reading. Newark; NJ. IRA

TERCE (2013). Tercer Estudio Regional Comparativo y Explicativo. Análisis Curricular. UNESCO, 2013.

Vasilachis de Gialdino, I. (2003). Pobres, pobreza, identidad y representaciones sociales. Barcelona: Gedisa.

Velia, A., Nunez, M. y Lopez, L. (2011). La comprensión lectora en el contexto académico y su papel en el proceso de formación del profesional. Cuadernos de Educación y Desarrollo vol. 3, nº 26. Obtenido desde http://www.eumed.net/rev/ced/26/lam.htm

Downloads

Published

2018-09-14

How to Cite

Reading experiences in English as a foreign language in disadvantaged schools and their impact on a reading comprehension test. (2018). TEJUELO. Didactics of Language and Literature. Education, 28, 67-90. https://doi.org/10.17398/1988-8430.28.67