Task-based approach and gamification applied to Literature: crime fiction and cultural mapping
DOI:
https://doi.org/10.17398/1988-8430.30.261Keywords:
literature; gamification; literary mapping; ELE; cultural competence.Abstract
This paper explores the possibilities of the literary text as an effective instrument to increase communicative and cultural competence through a proposal of a didactic unit which was built on two didactic perspectives: a task-based approach and gamification proceedings. The target group would be composed of Spanish as a Foreign Language (SFL) students, who belong to the B2 level according to the Common European Framework of Reference for Languages (2001).
This didactic unit is based on the crime fiction entitled La playa de los ahogados (2009), which was written by Domingo Villar originally in Galician language (A praia dos afogados). Later on, in 2015 it was adapted to the cinema. This fact allows us to introduce the transmedia dimension (text and audiovisual) into the project narrative. Along this paper geographical aspects of literature will be unveiled, all of which would result in an effective instrument to deepen into the diversity of the Hispanic culture.
The suspense elements (reached out through different resources such as the creation of real scenarios -Vigo and its surroundings-, a crime, a detective and some suspects), encourage reading through exploratory tasks, whose final aim is to stimulate student´s imagination and creative writing abilities.
References
Carvalho, A. A. A. (2016). Jogos Digitais e Gamificação: Desafios e Competição para Aprender na era do mobile learning. En Aprendizagem, TIC e Redes Sociais. Lisboa: Concelho Nacional de Educação.
Chou, Y. K. (2016). Actionable gamification. Beyond points, badges and leader boards. Fremont. CA: Octalysis Media.
Collie, J. y Slater, S. (1992). Literature in the language classroom, Cambridge: Cambridge University Press.
Cunha, C. (2011). A(s) geografia(s) da literatura: do nacional ao global. Guimarães: Opera Omnia.
Deterding, S., Dixon, D., Khaled, R. & Nackle, L. (2011). From game design elements to gamefullness: Defining “Gamification”. En Academic Mind Treck´11 (ed.). Proceedings of the 15th International Academic MindTrek Conference on Envisioning Future Media Environments. (pp. 9-15). New York, USA: ACM Press.
Díaz Plaja, A. y Prats, M. (2013), Hipertextos fragmentados. Escritura de microrrelatos a partir de una ruta literária. En Cancelas, L. [et al.] (coords.), Aportaciones para una educación lingü.stica y literaria en el siglo XXI. (cap. 50, pp. 1-12). Granda: Grupo Editorial Universitario, Granada.
Esaín, D. (2017). Planos en ‘La playa de los ahogados’. Ruta turístico-literaria por los escenarios que recreó Domingo Villar en Panxón (Pontevedra). El País, 17 de agosto.
Ibarra, N. y Ballester, J. (2011). Escenarios textuales de la alteridad. Literatura y viaje. Lenguaje y Textos, 33, pp. 127-135.
Instituto Cervantes (2007). Plan curricular del Instituto Cervantes: Niveles de referencia para el español. Madrid: Instituto Cervantes – Edelsa.
Kaap, K. M. (2012). The Gamification of Learning and Instruction: Game based methods and strategies for training and education. San Francisco: Pfeiffer.
Martín, A. (ed.) (1989). La novela policíaca/negra como hecho lúdico. En Paredes Núñez (ed.). La novela policíaca española. (pp. 23- 31). Granada: Universidad de Granada.
Mendoza, A. (1993). Literatura, cultura, intercultura. Reflexiones didácticas para la enseñanza del Español como Lengua Extranjera. Lenguaje y Textos, 3, 19-42.
.Núñez, X. (coord.) (2015). La didáctica de la literatura en la enseñanza de ELE. Lenguaje y Textos, 42.
Núñez, X. (2018). Geografías literarias. Un itinerario (inter)cultural por Galicia. Santiago de Compostela: USC editora.
Núñez, X.; Cea; A. y Da Silva, I. (2015). La competencia literaria en el microrrelato: prácticas transmedia en contextos de aprendizaje interdisciplinares y plurilingües. En Cleger, O. y Amo, J. (eds). La educación literaria y la e-literatura desde la minificción. Enfoques hipertextuales para el aula. (pp. 154-168). Barcelona: Universitat de Barcelona.
Piglia, R. (2005). El último lector. Barcelona: Anagrama.
Romero, M. y Trigo, E. (2012). Las rutas literarias: una estrategia de carácter competencial para la educación literaria dentro y fuera del aula. Lenguaje y Textos, 36, 63-72.
Sánchez, J. (2014). Domingo Villar: Novela negra con sabor gallego. Signa, 23, 805-826.
Sanz, M. (2006). Didáctica de la literatura: el contexto en el texto y el texto en el contexto. Carabela, 59, 5-24.
Scolari, C. A. (2013). Narrativas transmedia: Cuando todos los medios cuentan. Barcelona: Deusto Ediciones.
Trigo, E. y Romero, M. (2017). Geografía literaria en el aula de ELE. Una aproximación al Cádiz de 1908 desde la ruta literaria de las libertades. Studia Iberystyczne, 16, 283-302. DOI: /10.12797/SI.16.2017.16.17.
Villar, D. (2009). La playa de los ahogados. Madrid: Siruela.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Tejuelo is published with license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España.