Action guidelines in the early literacy teaching
DOI:
https://doi.org/10.17398/1988-8430.30.151Keywords:
Early literacy, classroom practices, Activity theory, educationAbstract
El objetivo de este estudio es explorar las pautas de acción que se han convertido en referencias para un enfoque del aprendizaje de la lectura y la escritura inicial desde el punto de vista socioconstructivista. El estudio se basa en el análisis de 9 entradas (curso 2017-18) publicadas en un blog (https://icellegiriescriure.wixsite.com/aprendre) de un equipo de formadores en torno al aprendizaje de la lectura y la escritura en las primeras edades del Instituto de Ciencias de la Educación de la Universidad Autónoma de Barcelona, formado por 17 docentes en activo de distintas escuelas y universidades. Cada entrada se refiere a una práctica considerada alfabetizadora y contiene: la descripción del contexto, la referencia de la actividad y la reflexión sobre la práctica realizada. En este trabajo, se acomete el examen de las prácticas presentdas en el blog bajo la Teoría de la Actividad para analizar el sistema de interacciones entre sujeto, objeto e instrumentos, poniendo el foco en uno de los factores, las pautas, que junto con la comunidad y la distribución de roles constituyen la base de las interacciones para el aprendizaje
Abstract
The aim of this study is to explore the patterns of action that have become references for an approach to the initial learning of reading and writing from the socioconstructivist point of view. The study is based on the analysis of 9 entries (course 2017-18) published in a blog (https://icellegiriescriure.wixsite.com/aprendre) of a team of trainers around the learning of reading and writing in the first ages of the Institute of Education Sciences of the Autonomous University of Barcelona, formed by 17 active teachers from different schools and universities. Each entry refers to a literacy practice and contains the description of the context, the reference of the activity and the reflection on the practice carried out. In this work, we undertake the examination of the practices presented in the blog under the Theory of Activity to analyse the system of interactions between subject, object and instruments, focusing on one of the factors, the rules, which together with the community and the distribution of roles are the basis of interactions for learning.
Keywords: Early Literacy; Classroom practices; Activity Theory; Education.
References
Engeström, Y. (1987). Learning by Expanding. En Activity Theoretical Approach to Developmental Researche. Helsinfors: Orienta-Koskit Oy.
Engeström, Y. (2001). Expansive learning at work: Toward an activity theoretical reconceptualization. Journal of education and work, 14(1), 133-156.
Engeström, Y. (2005). Developmental work research: Expanding activity theory in practice (Vol. 12). Lehmanns Media.
Engeström, Y. y Sannino, A. (2011). Discursive manifestations of contradictions in organizational change efforts: A methodological framework. Journal of Organizational Change Management, 24(3), 368-387.
Ferreiro, E. y Teberosky, A. (1979). Los sistemas de escritura en el desarrollo del niño. Madrid: siglo XXI.
Kerbrat-Orecchioni, C. (2005). Le discours en interaction. París Armand Colin.
Leontiev, A. (1978). Actividad, conciencia y personalidad. Buenos Aires: Ciencias del Hombre
Palou, J. (2008) L’ensenyament i l’aprenentatge del català com a primera llengua a l’escola. Creences i actuacions dels mestres amb relació a les activitats de llengua oral a l’etapa primària. Barcelona: Institut d’Estudis Catalans.
Peitx, M. P. (2016). Estudi longitudinal de les creences sobre l’alfabetització inicial de tres estudiants del grau d’educació infantil de la universitat de barcelona (Doctoral dissertation, Universitat de Barcelona).
Vygotsky, L. (1978). Interaction between learning and development. Readings on the development of children, 23(3), 34-41.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Tejuelo is published with license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España.