Female literature and literary education in the school of the Franco regime: presence, theme and uses
DOI:
https://doi.org/10.17398/1988-8430.30.207Keywords:
Canon; Franco regime; literature; teaching; educationAbstract
During the Franco regime, Spanish education was controlled by censorship, which monitored the contents and educational materials used in schools. Among those materials were the school books and among the contents, the school readings. It is interesting to analyze the selection of school readings to discover the interests of the regime in early childhood education. In this case, we are interested in the selection of literature written by women to see their presence in the school canon, to analyze the subject matter of their texts and to see the intention with which they are used. In this article, we analyze 37 textbooks from the Francoist Spain and perform a quantitative study of the literary texts included to draw conclusions about the presence, theme and uses of female literature in the school.
References
Cerrillo, P. C. y Martínez Soria, C. J. (coords.) (2009). Lectura, infancia y escuela: 25 años de libro escolar en España, 1931-1956. Cuenca: Universidad de Castilla-La Mancha.
Cerrillo, P. C. y Sotomayor, M. V. (coords.) (2016). Censuras y Literatura Infantil y Juvenil en el siglo XX (En España y 7 países latinoamericanos). Cuenca: Universidad de Castilla-La Mancha.
Cerrillo, P. C. y Sotomayor, M. V. (2016). Literatura y poder. En P. C. Cerrillo y M. V. Sotomayor (coords.), Censuras y Literatura Infantil y Juvenil en el siglo XX (En España y 7 países latinoamericanos) (pp. 13-22). Cuenca: Universidad de Castilla-La Mancha.
García Ruiz, V. (2016). Misticismo, psiquiatría y mito: calas en cien años de teresianismo español (1861-1963). Hipogrifo, 4(2), 19-30.
González Herrán, J. M. (2000). Literatura e franquismo. Dez-eme, 2, 31-35.
Lacruz, M. (2000). Inculcación ideológica en los manuales escolares de lengua española en la Ley de Educación Primaria de 1945 (cartillas, libros de lectura y manuscritos). En A. Tiana Ferrer (coord.), El libro escolar, reflejo de intenciones políticas e influencias pedagógicas (pp. 97-113). Madrid: UNED.
Langa Laorga, M. A. (1986). Fernán Caballero: el reflejo de una época. Cuadernos de Historia Moderna y Contemporánea, VII, 141-161.
Larraz, F. (2017). Censura, exilio y canon literario. Historia Actual Online, 42(1), 49-56.
Martens, H. (2016). Tradición y censura en las traducciones de la literatura infantil y juvenil en la cultura franquista: los cuentos de Perrault en español hasta 1975 [Tesis doctoral]. Obtenido 20 de noviembre de 2017 desde http://dehesa.unex.es/bitstream/handle/10662/3766/TDUEX_2016_Martens.pdf?sequence=1
Molina Johnson, C. (1989). Chile: los militares y la política. Santiago de Chile: Andrés Bello.
Navarro García, C. (2009). Libros de texto y lectura en las escuelas españolas (1939-1945). En P. C. Cerrillo y C. J. Martínez Soria (coords.), Lectura, infancia y escuela: 25 años de libro escolar en España, 1931-1956 (pp. 103-114). Cuenca: Universidad de Castilla-La Mancha.
Ruiz Bautista, E. (2017). ¿Una censura católica? Censura editorial y catolicismo durante el franquismo (1939-1966). Historia Actual Online, 42(1), 71-85.
Salido López, J. V. (2015). La literatura doctrinal y devocional en las escuelas del Barroco español. El Memento mori como materia escolar. Historia de la Educación: Revista interuniversitaria, 34, 221-243.
Salido López, J. V. (2016). Primeras letras, primeras creencias: literatura doctrinal y devociones en los manuales de caligráficos del Barroco. En C. Carta, S. Finci y D. Mancheva (coords.), Antes se agotan la mano y la pluma que su historia = Magis déficit manus et calamus quam eius historia: homenaje a Carlos Alvar (II, 1253-1276). Logroño: Cilengua.
Salido López, J. V. (2019). Clásicos y modernos para la educación literaria en la España franquista. Tejuelo, 29, 67-104.
Sánchez-Redondo Morcillo, C. (2004). Leer en la escuela durante el franquismo. Cuenca: Universidad de Castilla-La Mancha.
Sartorius, N. y Alfaya, A. (1999). La memoria insumisa. Sobre la dictadura de Franco. Madrid: Espasa-Calpe.
Servén Díez, C. (2008). Canon literario, educación y escritura femenina. Ocnos, 4, 7-20.
Sotomayor, M. V., Cerrillo, P. C., Sánchez, C. y Cañamares, C. (2016). La censura de libros para niños: 1939-1976. En P. C. Cerrillo y M. V. Sotomayor (coords.), Censuras y Literatura Infantil y Juvenil en el siglo XX (En España y 7 países latinoamericanos) (pp. 53-122). Cuenca: Universidad de Castilla-La Mancha.
Tena Fernández, R., Martens, H. y Soto, J. (2016). Dos modelos diferentes de escribir para niñas durante el franquismo. En P. C. Cerrillo y C. Sánchez (coords.), Prohibido leer: La censura en la literatura infantil y juvenil contemporánea (75-82), Cuenca: Universidad de Castilla-La Mancha.
Tiana Ferrer, A. (2000). El libro escolar, reflejo de intenciones políticas e influencias pedagógicas. Madrid: UNED.
Valls, F. (1983). La enseñanza de la literatura durante el franquismo. Barcelona: Antoni Bosch.
Vera Balanza, M. T. (1992). Literatura religiosa y mentalidad femenina en el franquismo. Baetica. Estudios de Arte, Geografía e Historia, 14, 361-376.
Viñao Frago, A. (2014). La educación en el franquismo (1936-1975). Educar em Revista, Curitiba, Brasil, 51, 19-35.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Tejuelo is published with license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España.