The classical texts in the formation of the literary reader. Options and possibilities for a current reader
DOI:
https://doi.org/10.17398/1988-8430.29.105Keywords:
literary reader; teaching reading; reading the classics; literary reading;Abstract
The formation of the literary reader has become in recent decades a backbone of the processes of reading formation in the mandatory and post-compulsory stages. Colomer (1998), Mendoza (2004), Ballester (2007, 2015), Cerrillo (2016), and others have insisted on the need to address, from renewed positions, the approach to the classics as a necessary tool in the literary reader's formation.
We intend to establish some of the elements that could determine new options for reading the classics at the present time, attending, as a priority, to the requirements of the 21st century reader. The use of electronic tools opens enriched reading options from the multimodal options that we can incorporate in the processes of approach to this type of texts and in this way to the formation of the literary reader that allows a pragmatic and effective reading of the classic authors.
References
Ballestger, J., (2015) La formación lectora y literaria. Barcelona. Graó.
Cerrillo, P.C., (2016) El lector Literario. México. FCE.
Colomer, T., (1998). La formació del lector literari. Barcelona. Barcanova.
Díez, A., (2015). Creatividad y comprensión lectora. En Jiménez, E. (Coor.) La Comprensión y la Competencia lectoras. Madrid. Síntesis (p.133-154)
Gallego, L., (2004) Memorias de Idhum I La resistencia Madrid, SM.
Mendoza, A., (2001). El intertexto lector. El espacio de encuentro de las aportaciones
del texto con las del lector. Cuenca. Universida de Catilla La Mancha.
Mendoza, A., (2004) La educación literaria. Bases para la formación de la competencia lecto-literaria. Málaga. Aljibe.
Lomas, C., (2008). Textos Literarios y Contextos escolares (coord..). Barcelona. Graó.
Lluch, F., (1998) El lector model en la narratgiva per a infants i joves. Barcelona. U. Autònoma de Barcelona, Universitart JaumeI y Universitat de València.
Yubero, S. (2007). Los valores en las lecturas. La lectura como valor. Aula de infantil 39, pp. 43-46. Sitio web:
https://ruidera.uclm.es/xmlui/bitstream/handle/10578/1897/fi_1330000194-valor%20lectura.%20aula%20infantil.pdf?sequence=1
Quiroga, E. (2013). Leer Literatura: El Libro Álbum. Temas de Educación Infantil, 19, pp. 42-49. Sitio web: http://ieseccleston-caba.infd.edu.ar/sitio/upload/Revista_19.pdf#page=4
Salinas, P., (2007). Poema de Mío Cid versión de. Ministerio de Educación y Fundación editorial El perro y la rana. Versión digital.
https://www.guao.org/sites/default/files/biblioteca/Poema%20de%20M%C3%ADo%20Cid.pdf
Sánchez, S. y Yubero, S. (2004). “La transmisión y recepción de valores desde la lectura. Un estudio con niños de Educación Primaria”. Yubero, S., Larrañaga, E. y Cerillo, P. (Ed.), Valores y lectura. Estudios multidisciplinares (pp. 89-129). Cuenca, España: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.
Solé, Isabel (1992) Estrategias de lectura. Barcelona. Grao. ICE de la U. de Barcelona
Downloads
Published
Issue
Section
License
Tejuelo is published with license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España.