Español

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17398/1988-8430.29.187

Keywords:

formación profesorado; TIC; videolito; formación poética; infografía.

Abstract

Expopoètica, a digital exhibition created by students of the 4th Year of Secondary Education in Institut Premià de Mar, focuses on classical Catalan poets of the 20th century. It is an innovative experience that combines students’ literary background with a meaningful use of ICT, which is embedded in the final creation of a multimodal text: a digital infographic.

Ballester & Ibarra (2016) defend an eclectic approach when teaching literary skills before students can become competent readers. In our case, two factors are considered fundamental to achieve our objective: a contextualization of the classical texts and its interpretative and experiential reading.

Based on a learning sequence designed to acquire receptive training of poetic texts (Ambròs & Ramos, 2007 and 2008), the initial project is complemented with a much more detailed exploration of the author's context, which leads to a dialogue between author and reader in the final product: a digital infographic that will be part of the collective exhibition on classical Catalan poets.

We conclude our experience by discussing the possibility of carrying out this type of projects in  Secondary Education always according to the existing professional profiles.

References

Ambròs, A. y Ramos, J.M. (2007). Veamos poesía: leamos imágenes en primaria. Aula de innovación educativa, 163, 81-96.

Ambròs, A. y Ramos, J.M. (2008). Estrategias de recepción del texto poético. En Mendoza, A. (coord) Textos entre textos (143-158). Barcelona (España): Horsori.

Ambròs, A. y Ramos, J.M. (2017). El uso didáctico de Google Sites en la construcción compartida del conocimiento. RESED, 5, 63-74.

Ambròs, A. y Ramos, J.M. (2018). Relatos breves para desarrollar la competencia literaria. Textos de Didáctica de la Lengua y la Literatura, 79, 7-13.

Ballester, J. y Ibarra, N. (2016). La poesía en la educación lectora y literaria. Textos de Didáctica de la Lengua y de la Literatura, 72, 8-15.

Cort, A. (2017). LiTICteratures: Literatura més enllà dels llibres. El videolit. En Audí, M. y ot. (eds.) De poesia. Arxius, poètiques i recepcions (265-271). Barcelona (España): Publicacions de la Universitat de Barcelona.

Dolz, J. y Gagnon, D. (2010). El género textual, una herramienta didáctica para desarrollar el lenguaje oral y escrito. Lenguaje, 38, 497-527.

Lanseros, R. y Sánchez, M.R. (2017). La poesía en el aula de español como lengua extranjera. Propuesta didáctica para el nivel avanzado de EEOOII a partir de un poema de Antonio Colinas. Tejuelo, 26, 91-112.

Méard, J. y Bruno F. (2009). Les règles du métier dans la formation des enseignants debutants. Toulouse (Francia): Octares.
Perrenoud, P. (1994). Métier d’élève et sens du travail scolaire. París (Francia): ESF.

Prats, M. y Ramos, J.M. (2015). Un paseo por la leyenda apócrifa. En De Amo, J., Mendoza, A. & Romea, C. (Eds.) Estructuras hipertextuales. Experiencias y aplicaciones de aula. Barcelona: Octaedro (libro digital).

Downloads

Published

2019-01-10

How to Cite

Español. (2019). TEJUELO. Didactics of Language and Literature. Education, 29, 187-216. https://doi.org/10.17398/1988-8430.29.187