El recuerdo y la emoción en la adquisición del hábito lector. Un estudio de caso / The memory and emotion in the acquisition of the reading habit. A case study
DOI:
https://doi.org/10.17398/1988-8430.34.293Keywords:
Reading habit, Neuroscience, Neuroeducation, Emotion, MemoryAbstract
The recent research carried out by neuroscience applied specifically to the educational field shows how our brain saves with greater precision and in a longer term those events, knowledge, experiences that are directly related to an emotion (either positive, or negative). We intend, through this study, to discover if the memories and emotions ascribed to reading in childhood directly infer the acquisition of the reading habit. To this end, a mixed investigation has been carried out (over 6 academic years) among fourth-year students from the faculties of education of the University of Valladolid (Valladolid and Segovia Campus) enrolled in the subject of Children's Literature and Knowledge of the Environment Through Children's Literature. The intention is to discern and show what types of emotions and memories directly affect reading and whether or not they have a proven relationship with the current reading habit.
References
Barton, D., y Hamilton, M. (1998). Vernacular Practices. En D. Barton, y M. Hamilton, Local literacies. Reading and writing in one community (pp. 247-262). Londres/Nueva York: Routledge.
Bayard, P. (2008). Cómo hablar de los libros que no se han leído. Barcelona: Anagrama.
Benevides, T., y Peterson, S. S. (2010). Literacy attitudes, habits and achievements of future teachers, Journal of Education for Teaching, 36(3), 291-302. doi: https://doi.org/10.1080/02607476.2010.497375.
Bettleheim, B., y Zelan, K. (2001). Aprender a leer. Barcelona: Crítica.
Beuchat, C. (2013). ¿Por qué leer en voz alta? Están los libros, están los niños... Consideraciones sobre la lectura en voz alta. En A viva voz. Lectura en voz alta (pp. 16-27). Santiago de Chile: Ministerio de Educación de Chile.
Bian, L., Leslie, S. J., y Cimpian, A. (2017). Gender stereotypes about intellectual ability emerge early and influence children’s interests. Science, 355(6323), 389-391. doi: https://doi.org/10.1126/science.aah6524.
Caivano, F. (2001). Los nuevos lectores del siglo XXI. Lector y lectura de calidad. En La educación lectora. Encuentro Iberoamericano (pp. 181-198). Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez.
Camitta, M. (1993). Vernacular writing: Varieties of Literacy among Philadelphia High School Student. En B. Street (Ed.). Cross-Cultural Approaches to Literacy (pp. 228-246). Cambridge: Cambridge University Press.
Carlino, P. (2006). Escribir, leer y aprender en la universidad. Una introducción a la alfabetización académica. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Chartier, R., y Bourdieu, P. (1985). La lecture: une pratique culturelle. Débat entre Pierre Bourdieu et Roger Chartier. En R. Chartier (Ed.). Pratiques de la lecture (pp. 266-294). Paris, Éditions Rivages.
Colomer, T., y Munita, F. (2013). La experiencia lectora de los alumnos de magisterio: nuevos desafíos para la formación docente. Lenguaje y Textos, 38, 37-45.
Cremin, T., Bearne, E., Mottram, M., y Goodwin, P. (2008). Primary teachers as readers. English in Education, 42(1), 8-23.
Damasio, A. (1999). The feeling of what happens. Londres: William Heinemann.
Devetach, Laura (2008). La construcción del camino lector. Córdoba: Comunicarte.
Díaz-Plaja, A., y Prats, M. (2013). Recordar, aprender, practicar: qué sabe y qué debe saber un futuro maestro. Lenguaje y Textos, 38, 19-28.
Farrugia, P., Petrisor, B., Farrokhyar, F., y Bhandari, M. (2010). Research questions, hypotheses and objectives. Canadian Journal of Surgery, 53(4), 278–281.
Fox, M. (2008). Why Reading Aloud to our Children will Change their Lives Forever. Nueva York: Harcourt.
Granado. C. (2013). La formación inicial de maestros y maestras en educación lectora: perspectiva del alumnado y contenidos ofrecidos en tres universidades andaluzas. Investigación en la escuela, 80, 103-115. doi: https://doi.org/10.12795/IE.2013.i80.08
Granado, C. (2014). El docente como lector: estudio de los hábitos lectores de futuros maestros. Culture and Education, 26(1), 44-70. doi: https://doi.org/10.1080/11356405.2014.908666.
Granado, C., y Puig, M. (2015). La identidad lectora de los maestros en formación como componente de su identidad docente. Un estudio de sus autobiografías como lectores. Ocnos: Revista de Estudios sobre Lectura, 13, 43-63. doi: https://doi.org/10.18239/ocnos_2015.13.03.
Gupta, R. (2004). Old habits die hard: Literacy practices of preservice teachers. Journal of Education for Teaching, 30(1), 67-78. doi: https://doi.org/10.1080/0260747032000162325.
James, W. (1884). What is an emotion? Mind, 9 (34), 188-205.
Krathwohl, D. R., Bloom, B. S., y Masia, B. B. (Eds.). (1964). Taxonomy of educational objectives: Handbook II: The affective domain. Nueva York: McKay.
Le Doux, J. (1999). El Cerebro Emocional. Barcelona: Ariel/Planeta.
Lea, M. R., y Street, B. V. (2006). The "Academic Literacies" Model: Theory and Applications. Theory Into Practice, 45(4), 368-377. Doi: https://doi.org/10.1207/s15430421tip4504_11.
Marañón, G. (1920). La emoción. Revista voluntad, IX, s. p. Recuperado de: http://hemerotecadigital.bne.es/issue.vm?id=0003823897&search=&lang=es.
Martínez, M. M., y Torres, A. (2019). Hábito lector en estudiantes de primaria: influencia familiar y del plan lector del centro escolar. Revista Fuentes, 21(1), 103-114. doi: https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2019.v21.i1.07.
Mata, J. (2010), La educación como lectura. En A. Basanta (Coord.). La lectura (pp. 103-119). Madrid: CSIC/Catarata.
Mendoza, A., y Díaz, A. (2005). De l´enseignement de la littérature dans le cadre scolaire espagnol à la dormation pour l’éducation littéraire. Repères. Recherches en didactique du français langue maternelle, 32, 159-192.
Ministerio de Educación y Formación Profesional (2019). Igualdad en cifras MEFP. Madrid: Secretaría General Técnica, Subdirección General de Atención al Ciudadano, Documentación y Publicaciones.
Mora, F. (2013a). ¿Qué es una emoción? Arbor Ciencia, Pensamiento y Cultura, 189(759), 1-6. doi: http://dx.doi.org/10.3989/arbor.2013.759n1003.
Mora, F. (2013b). Neuroeducación. Solo se puede aprender aquello que se ama. Madrid: Alianza Editorial.
Mora, F. (2020). Neuroeducación y lectura. De la emoción a la comprensión de las palabras. Madrid: Alianza Editorial.
Mora-Figueroa, J., Galán, A., y López-Jurado, M. (2016). Efectos de la implicación familiar en estudiantes con riesgo de dificultad lectora. Ocnos: Revista de estudios sobre lectura, 15(1), 7-21. doi: https//:doi.org/10.18239/ocnos_2016.15.1.866
Munita, F. (2012). Perfil lector del futuro profesorado: Discurso y prácticas de los formadores de lectores. En V. Ruiz y I. Plazaola (Eds.). Actas del V Seminario El aula como ámbito de investigación sobre la enseñanza y aprendizaje de la lengua (pp. 189-200). Bizkaia: Servicio de Publicaciones del País Vasco.
Pellowski, A. (1987). The Family Storytelling Handbook. Nueva York: Macmillan Publishing Co.
Piscitelli, A. (2002). Ciberculturas 2.0. En la era de las máquinas inteligentes. Buenos Aires: Paidós, Contextos.
Ribera, P., y Romero, M. F. (2020). El adolescente como lector accidental de textos literarios. Hábitos de lectura literaria en Educación Secundaria. Ocnos: Revista de Estudios sobre Lectura, 19(3), 7-18. doi: https://doi.org/10.18239/ocnos_2020.19.3.2313.
Romero, F. (2007). Utopías lectoras y promoción de la lectura en la escuela. En Anuario sobre el libro infantil y juvenil 2007 (pp. 81-114). Madrid: Ediciones SM.
Romero, M. F., y Álvarez, E. (2018). El cuento en las biografías lectoras de los más jóvenes y sus historias completas. En E. Álvarez (Ed.). Acción y efecto de contar. Estudios sobre el cuento hispánico contemporáneo (pp. 99-116). Madrid: Visor libros.
Routman, R. (2000). Conversations: Strategies for Teaching, Learning and Evaluating. Portsmouth, New Hampshire: Heinemann.
Sainsbury, M., y Schagen, I. (2004). Attitudes to reading at ages nine and eleven. Journal of Research in Reading, 27(4), 373-386. doi: https://doi.org/10.1111/j.1467-9817.2004.00240.x.
Salazar, S. (2005a). Claves para pensar la formación del hábito lector. Allpanchis, 37 (66), 13-46. doi: https://doi.org/10.36901/allpanchis.v37i66.492.
Sanjuán, M. (2011). De la experiencia de la lectura a la educación literaria. Análisis de los componentes emocionales de la lectura literaria en la infancia y la adolescencia. Ocnos: Revista de Estudios sobre Lectura, 7, 85-99. doi: https://doi.org/10.18239/ocnos_2011.07.07
Sanjuán, M. (2014). La dimensión emocional en la educación literaria. Zaragoza: Prensas de la Universidad de Zaragoza.
Silverman, D. (2013) Doing Qualitative Research: A Practical Handbook. Los Ángeles / Londres / Nueva Delhi / Singapur | Washington DC: SAGE Publications.
Smith, F. (1995). What happens when you read? En F. Smith, Between hope and havoc. Essays Into Human Learning and Education (pp. 27-39). Portsmouth: Heinemann.
Strommen, L., y Mates, B. (2004). Learning to Love Reading: Interviews With Older Children and Teens. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 48(3), 188-200.
Wigfield, A., y Guthrie, J. T. (1997). Relations of children’s motivation for reading to the amount and breadth of their reading. Journal of Educational Psychology, 89(3), 420-432.
Wilson, E. O. (1998). Consilience: The Unity of Knowledge. Nueva York: Alfred A. Knopf, Inc.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Tejuelo is published with license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España.