Blended Learning and Reverse Reading Methodologies in the Literature Classroom. (Reviewing the Canon Through Fantastic Narratives by Women Writers) / Las metodologías del “Blended Learning” y la lectura inversa en la clase de literatura...
DOI:
https://doi.org/10.17398/1988-8430.36.97Keywords:
feminismo; canon; fantástico; blended learning; lectura invers.Abstract
El presente artículo recoge los resultados del proyecto de innovación docente “Pensar el género: Revisión del canon a través de las escritoras de lo fantástico”. Su principal objetivo es revisar el canon literario hispánico desde dos perspectivas: la feminista y la del cuestionamiento de los géneros literarios hegemónicos (fantástico vs realismo). Las actividades se han desarrollado a través del “Blended Learning”, combinando plataformas virtuales con las sesiones de clase presencial. La técnica del “Reverse Reading” (o lectura inversa) ha permitido a los/as estudiantes reinterpretar los textos canónicos (escritos por hombres) a la luz de otros textos “periféricos” (pertenecientes al género fantástico y de autoría femenina). Por último, el proyecto se ha propuesto “feminizar” el canon de obras leídas en las clases de Estudios Literarios, al considerar la escasa presencia de las creadoras en el currículum y conectar a los/as estudiantes con la creación de las autoras actuales que cultivan un género tan estimulante como es el fantástico. La evaluación del proyecto ha servido para reforzar la hipótesis inicial, pues confirma la falta de pensamiento crítico en la Educación Superior con respecto a la conformación del canon, así como los continuos procesos de construcción y transmisión de la Historia literaria.
Abstract
This article reports on the results of the educational innovation project “Thinking Gender/Genre: A Review of the Canon through the Fantastic Narratives of Women Writers”. Its main aim is to revise the Hispanic literary canon from two perspectives: the feminist one and the questioning of the hegemonic literary genres (Fantastic genres vs Realism). The activities have developed via Blended Learning, a combination of virtual platforms with classroom sessions. The Reverse Reading Technique has enabled students to reinterpret canonical text (written by men) in the light of other “peripheral” texts (fantastic narratives written by women). Ultimately, the project intends to “feminise” the canon of works read in the Literary Studies classroom, considering the low presence of women writers in the literary curriculum, and connecting students with the creation of living women authors through such a stimulating and motivating genre as the Fantastic. The evaluation of the project reinforces the initial hypothesis and confirms the lack of critical thinking in higher education regarding the shaping of the literary canon and the ongoing processes of construction and transmission of Literary History.
Keywords: feminism; canon, the fantastic; blended learning; reverse reading.
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