Estrategias de ficcionalización en las biografías de mujeres destinadas al público infantil y juvenil / Strategies of fictionalization in women’s biographies for children and young readers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17398/1988-8430.37.7

Keywords:

libros de no ficción; biografías de mujeres; literatura infantil y juvenil; ficcionalización.

Abstract

Biographies of illustrious people stimulate children and young people to perceive how other people see and feel what is happening around them, while offering them the opportunity to see historical figures as models they can identify with and imitate in the future. All of this is very visible in one of the genres of non-fiction for children that has seen the greatest boom in the last five years: illustrated biographies of illustrious women. In this work,  a mixed study of a selection of works (35) is carried out in various peninsular languages. On the one hand, a quantitative analysis is achieved, taking into account their textual typology and compositional scheme. On the other hand, a qualitative analysis of the most frequently used verbal and visual fictionalisation resources is realized. Finally, it is concluded that, apart from the fact that these texts can be considered as "short fictionalised biographies" (Andugar, 2018), the use of fictionalisation resources in them is inevitable as a way of approaching the biographical discourse to children and young people and, therefore, as a key element in the formation of a richer and more complete reading universe.

References

Aguilar, C., (2020). De LIJ, libros informativos y género, Cuadernos de Literatura Infantil y Juvenil, 296, 18-33.

Andugar Sousa, R. (2018). Breves biografías ficticias. Posibilidad de un género literario lectorial. Letras de Hoje, 53(2), 287-296. Doi: https://doi.org/10.15448/1984-7726.2018.2.28764

Barthes, R. (1957). Mythologies. París: Seuil.

Caballé, A. (2018). Los horizontes epistemológicos de la biografía. Letras de Hoje, 53(2), 203-211. Doi: https://doi.org/10.15448/1984-7726.2018.2.31525

Calvo Valiós, V., Del Moral Barrigüete, C., y Senís, J. (2021). Vidas en verso: los libros de no ficción biográficos como herramienta para una educación integral e intercultural, Lenguaje y textos, 54, 55-65. Doi: https://doi.org/10.4995/lyt.2021.15767

Carlson, R. (2001). Therapeutic use of story in therapy with children. Guidance and Counseling, 16(3), 92-99.

Cerrillo, P. C. (2007). Literatura Infantil y Juvenil y Educación Literaria. Hacia una nueva enseñanza de la literatura. Madrid: Octaedro.

Cervera, J. (1975). El teatro, cenicienta de la literatura infantil. Educadores, 81, 109-117.

Claybourne, A. (2020). Atlas de sirenas. Barcelona: SM.

Colomer, T. (1998). La formación del lector literario. Narrativa infantil y juvenil actual. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez.

Cress, S., y Holm, D. (2000). Developing empathy through children´s literature. Education, 120(3), 593-597.

Dueñas-Lorente, J.D. (2022). Leer la ironía en el libro álbum. Ocnos. Revista de Estudios sobre Lectura, 21(2). Doi: https://doi.org/10.18239/ocnos_2022.21.2.2924

Duke, N. K. (2004). The case for informational text. Educational Leadership, 61(6), 40-44. Recuperado de: http://bit.ly/38B0FkW.

García-González, M. (2020). Chasing Remarkable Lives: a Problematization of Empowerment Stories for Girls. Journal of Literary Education, 3, 44-61. Doi: 10.7203/JLE.3.1816

Garralón, A. (2013). Leer y saber. Los libros informativos para niños. Madrid: Tarambana Libros.

Goga, N., Hoem Iversen, S., y Teigland, A. S. (2021). Verbal and visual Strategies in Nonfiction Picturebooks. Theoretical and Analytical Approaches. Oslo: Escandinavian University Press.

Grilli, G. (2020). Non-fiction Picturebooks. Sharing Knowledge as an Aesthetic Experience. Pisa: ETS.

Kadar, M. (1992). Essays on Life Writting: From Genre to Critical Practice. Toronto: University of Toronto Press.

Kesler, T. (2017). Celebrating poetic nonfiction picture books in classrooms. The Reading Teacher, 70(5), 619-628. Doi: 10.1002/trtr.1553

Lartitegui, A. G. (2019). Alfabeto del libro de conocimientos. Paradigmas de una nueva era. Bilbao: Pantalia.

Lluch, G., y Sanz-Tejeda, A. (2021). Analizar relato #LIJ. Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha. Colección Arcadia.

Loureiro, Á. (2000). Autobiografía: el rehén singular y la oreja invisible. Anales de literatura española, 14, 135-150.

Martins M., y Belmiro, C.A. (2021). Stylistic strategies in children’s nonfiction books. En Goga, N., Hoem Iversen, S., y Teigland, A.S. Verbal and visual Strategies in Nonfiction Picturebooks. Theoretical and Analytical Approaches (pp. 8-21). Oslo: Escandinavian University Press.

Moreira, M.E., y Caballé, A. (2018). A hora da biografia. Letras de Hoje, 53 (2), 187-189. Doi: https://doi.org/10.15448/1984-7726.2018.2.31525

Nikolajeva, M., y Scott, C. (2001). How picturebooks work. New York: Routledge.

Nodelman, P. (2008). The Hidden Adult. Baltimore: JHU Press.

O`Brien, S. (1991). Feminist Theory and Literary Biography. En W.H. Epstein (Ed.). Contesting the Subject: Essays in the Posmodern Theory and Practice of Biography and Biographical Criticism (pp. 123-133). Indiana: Purdue University Press.

O’Malley, A. (2018). Children, poetry, and the eighteeth-century school anthology. En K. Wakely-Mulroney y L. Joy (Ed.), The Aesthetics of Children’s Poetry. A Study of Children’s Verse in English (pp. 211-224). London/New York: Routledge.

Pascual, I. (2017). Versos con faldas. Poetas españolas para la infancia y la juventud (2000-2015). Madrid: UNED.

Romera, J. (1997). Ante las biografías literarias. En Romera Castillo J., y Gutiérrez Carbajo, F., Biografías literarias (1975-1997) (pp. 11-25). Madrid: Visor libros.

Romero, M., Heredia, H., Trigo, E. y Romero, C. (2021). Validación de parrilla de contenidos y desarrollo de plataforma digital de libros ilustrados de no ficción, Tejuelo, 34, 143-160. Doi: https://doi.org/10.17398/1988-8430.34.143

Sampériz, M., Tabernero, R., Colón, M.J. y Manrique, N. (2021). El libro de no ficción para prelectores. Análisis de las claves de construcción del discurso. Cuaderno 124, Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación, 73-90. Doi: https://doi.org/10.18682/cdc.vi124.4418

Senabre, R. (1997). Sobre el estatuto genérico de la biografía. En J. Romera Castillo y F. Gutiérrez Carbajo, Biografías literarias (1975-1997) (pp. 29-37. Madrid: Visor libros.

Senís, J. (2021). La música enterrada. Galerías líricas en la poesía infantil actual. En Ortiz Ballesteros, M.A., y Gómez Rubio, G. (coords.). Contornos de la poesía infantil y juvenil actual (pp. 25-56). Cuenca: Ediciones de la UCLM.

Senís, J., Pena, M. y Del Moral, C. (2022). Vidas de santas. Análisis de biografías de mujeres para la infancia en el campo literario peninsular. Bulletin of Hispanic Studies, 99(9), 883-902. Doi: https://doi.org/10.3828/bhs.2022.53

Sotomayor, V. (2002). Poesía infantil española de los últimos veinte años. Lazarillo, 8, 8-23.

Van Der Linden, S. (2015). Álbum[es]. Ekaré.

Wood, K., Lapp, D., Flood, J., y Taylor, B. (2008). Guiding readers through text: strategy guides for new times. Newark, DE: International Reading Association.

Downloads

Published

2023-01-27

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Estrategias de ficcionalización en las biografías de mujeres destinadas al público infantil y juvenil / Strategies of fictionalization in women’s biographies for children and young readers. (2023). TEJUELO. Didactics of Language and Literature. Education, 37, 7-38. https://doi.org/10.17398/1988-8430.37.7