Leer, escribir, jugar. Libros infantiles para la escritura creativa / Reading, writing, playing: children’s books for creative writing

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17398/1988-8430.37.39

Keywords:

escritura creativa; creación literaria infantil; educación literaria; libro infantil.

Abstract

This research intends to analyse a sample of seven books for creative writing addressed to an infant audience and published in Spanish. To do that, a qualitative methodology is used, more specifically, a cases study methodology. In the analysis the paratexts and illustrations have been considered, as well as the objectives, targeted age and the content of the works. The books analysed intend to make children acquainted with the practice of literary creation, which is understood as the offspring of fantasy and play with words, but also as the product of the dialogue with other texts.  Most of them intend to foster creativity through enjoyment and play, but they also try to develop literary competence through the production of poetic and narrative texts. Some works combine reading and writing activities, as well as visual and verbal languages. To sum up, it can be stated that these resources provide a methodological option to develop the interest in reading and to introduce children in literary creation.

References

Barnes, J. (2020). Promoting Student Agency in Writing. The Reading Teacher, 73(6), 789–795. https//doi.org/10.1002/trtr.1899

Bentley, D. F., y Souto-Manning, M. (2019). Pre-K stories: Playing with authorship and integrating curriculum in early childhood. New York/London: Teachers College Press.

Blažič, A. (2017). Writing Opens Many Doors. Bookbird, 55(2), 56-59. https://doi.org/10.1353/bkb.2017.0024

Bolillos Pereira, M. M. (2017). Escribir a través de los géneros discursivos en el marco educativo basado en las competencias: el caso del País Vasco. Tejuelo, 26, 63-90 https://doi.org/10.17398/1988-8430.26.63

Cantero, F. J., y Mendoza, A. (2008). Conceptos básicos en Didáctica de la Lengua y la Literatura. En A. Mendoza (Coord.), Didáctica de la lengua y la literatura (pp. 33-78). Madrid: Pearson Education.

Caro, M. T. (2015). Fomento de la escritura: hipertextos en el aula. Clásicos modernos: proyectos de literatura viva. En P. Guerrero y M. T. Caro (Coords.), Didáctica de la Lengua y Educación Literaria (pp.313-328). Madrid: Pirámide.

Caro, M. T. (2019). El clásico, irreductible. Innovación didáctica de la creación literaria multimodal. Tejuelo 29, 245-274. https://doi.org/10.17398/1988-8430.29.245

Cassany, D. (2002). Mi taller de escritura. Textos de Didáctica de la Lengua y la Literatura, 30, 21-31.

Cassany, D. (2016). La escritura extensiva. La enseñanza de la expresión escrita en secundaria. Enunciación, 21(1), 91-106. Recuperado de https://cutt.ly/a2wG2lH

Cassany, D. (2021). El arte de dar clase. Barcelona: Anagrama.

Cassany, D. Luna, M., y Sanz, G. (2011). Enseñar lengua. Graó.

Cerrillo, P. (2007). Literatura infantil y juvenil y educación literaria. Barcelona: Octaedro.

Colomer, T. (1996). La didáctica de la literatura: temas y líneas de investigación e innovación. En C. Lomas (Coord.), La educación lingüística y literatura en la enseñanza secundaria (pp. 123-142). Barcelona: ICE-Universitat de Barcelona-Horsori.

Cumming, P. E. (2008). What Children’s Writing? Read by Whom, How, and to What Ends? CCL/LCJ: Canadian Children’s Literature / Littérature canadienne pour la jeunesse. 34(1), 106-115.

Cumming, P. E. (2017). Introduction to “Another Children’s Literature’: Writing by Children and Youth” Taking Writing by Children and Youth Seriously. Bookbird, 55(2), 4-9. https://doi.org/10.1353/bkb.2017.0018

Dueñas, J.D. (2013). La educación literaria. Revisión teórica y perspectivas de futuro. Didáctica. Lengua y Literatura, 25, 135-156. https://doi.org/10.5209/rev_DIDA.2013.v25.42239 1

Durán, C (2018). Leer para escribir y escribir para leer: una webquest sobre el Lazarillo de Tormes. Textos de Didáctica de la Lengua y de la Literatura, 82, 22-28.

Fernández-Rufete, M., y Fernández-Rufete, A. (2019). Producción de textos en contextos creativos. Desarrollo de la escritura creativa a partir de Story Cubes. Textos de Didáctica de la Lengua y la Literatura, 84, 59-64.

García-Carcedo, P. (2011). Escritura creativa y competencia literaria. Lenguaje y Textos, 33, 49-60. Recuperado de

http://www.sedll.org/sites/default/files/journal/escritura_creativa_y_competencia_literaria._garcia_p.pdf

Genette, G. (2001). Umbrales. México: Siglo XXI.

Göçen, G. (2019). The Effect of Creative Writing Activities on

Elementary School Students’ Creative Writing Achievement, Writing Attitude and Motivation. Journal of Language and Linguistic Studies, 15(3), 1032-1044. htpps://doi.org/ 10.17263/jlls.631547

Healey, B. (2019). How Children Experience Creative Writing in the Classroom. Australian Journal of Language and Literacy, 42(3), 184-194. Recuperado de https://cutt.ly/329zo77

Margallo, A. M., y Mata, J. (2015). La lectura: práctica social y formación escolar. Lectura, sociedad y escuela. En J.

Mata, P. Núñez, y J. Rienda, (Coords. y Eds.), Didáctica de la lengua y la literatura (pp.179-202). Madrid: Pirámide.

Martínez Ezquerro, A. (2016). Creación literaria e integración de “disCAPACIDADES"en el ámbito docente. Tejuelo, 25, 245-275. https://doi.org/10.17398/1988-8430.25.245

Morote, E. (2014). La escritura creativa en las aulas del grado de primaria. Tonos digital, 26, 1-25. Recuperado de https://cutt.ly/F2wHh8P

Neira Piñeiro, M. R. (2019). La reescritura creativa como forma de acercamiento a la literatura infantil y juvenil en la formación de maestros. Journal of literary education, 2, 29-51. https://doi.org/10.7203/JLE.2.15264

Nikolajeva, M. (2005). Aesthetic Approaches to Children's Literature: An Introduction.

Lanham/Maryland/Toronto/Oxford: The Scarecrow Press.

Prado, J. (2004). Didáctica de la lengua y la literatura para educar en el siglo XXI. Madrid: La Muralla.

Queneau, R. (1987). Ejercicios de estilo. Madrid: Cátedra.

Rodari, G. (2002). Gramática de la fantasía. Barcelona: Del Bronce.

Rosal, M. (2010). La construcción del sujeto lírico. Una propuesta de intervención didáctica a partir de la escritura por consignas. Tejuelo, 8, 77-94. https://tejuelo.unex.es/article/view/2439

Smith, K. (2014). Young Children as ‘Becoming’ Writers within the Context of a School Classroom: Creating Alternative Approaches to Hear Children through their Writing Activity. He Kupu (The Word), 3(5), 55-67. Recuperado de https://cutt.ly/22wHFcs

Timmermans, K. M., y Johnson, A. (2017). Introducing and Sustaining Close Reading and Writing through Poetry. The Reading Teacher, 71(3), 358-362.https://doi.org/10.1002/trtr.1613

Wesseling, E. (2019). Researching Child Authors: Which Questions (not to) Ask. Humanities. 8(87), 1-10. https//doi.org/10.3390/h8020087

Zumbrun, S., Ekholm, E., Stringer, J. K., McKnight, K., y DeBusk-Lane, M. (2017). Student Experiences with Writing: Taking the Temperature of the Classroom. The Reading Teacher, 70(6), 667–677. https//doi.org/10.1002/trtr.1574

Downloads

Published

2023-01-27

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Leer, escribir, jugar. Libros infantiles para la escritura creativa / Reading, writing, playing: children’s books for creative writing. (2023). TEJUELO. Didactics of Language and Literature. Education, 37, 39-68. https://doi.org/10.17398/1988-8430.37.39