Spanish

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17398/1988-8430.37.129

Keywords:

Libros de no ficción; proyectos editoriales; análisis comparativo; España y Portugal; calidad estética y material.

Abstract

 

 

 

References

Bush, E. (2022). Children's Information Books: Initiatives and Trends. In K. Coats, D. Stevenson, V. Yenika-Agbaw (Ed.). A Companion to Children's Literature (pp. 157-167). Wiley Blackwell

Colman, P. (2007). A New Way to Look at Literature: A Visual Mode for Analyzing Fiction and Nonfiction Texts. Language Arts, 84(3), 257-268.

Costa, Inês (2021a). The Winner Takes It All? The Impact of Awards on the Internationalization of the Portuguese Children's Publisher Planeta Tangerina. Bookbird: A Journal of International Children's Literature 59(2), 55-66. Doi: https://doi.org/10.1353/bkb.2021.0017

Costa, Inês (2021b). Learning, playing, and falling asleep: Portuguese nonfiction picturebooks for every occasion. In N. Goga, S. H. Iversen & A.-S. Teigland (Eds.), Verbal and visual strategies in nonfiction picturebooks: Theoretical and analytical approaches (pp. 250-262). Scandinavian University Press. Doi: https://doi.org/ 10.18261/9788215042459-2021-18

Díaz-Plaja, A., Duran i Armengol, T., y Manuel i Homar, J.M. (2016). La enumeración como principal recurso icónico y textual en algunos libros álbum. EDETANIA. Estudios y propuestas socio-educativas, 49, 61-74.

Eco, U. (1987). Lector in fabula. La cooperación interpretativa en el texto narrativo. Editorial Lumen.

Garralón, A. (2015). Ler e saber: os livros informativos para crianças. Pulo do Gato.

Tejuelo, n.º 37 (2023), págs. 129-160. Las tendencias del libro de no ficción en España y Portugal…

| P á g i n a I S S N : 1 9 8 8 - 8 4 3 0

Goga, N. (2020). Verbal and visual informational strategies in non-fiction books awarded and mentioned by the Bologna Ragazzi Award 2009–2019. In G. Grilli (Ed.), Non-fiction picture- books. Sharing knowledge as an aesthetic experience (pp. 49–66). Edizioni ETS.

Goga, N., Iversen, S. H., & Teigland, A.-S. (2021). Verbal and visual strategies in nonfiction picturebooks. Theoretical and analytical approaches. Scandinavian University Press.

Glasser, B., & Strauss, A. (1967) The discovery of grounded theory. Strategies for qualitative research. Aldine de Gruyter.

Grilli, Giorgia (Ed.) (2020). Non-Fiction picturebooks: Sharing knowledge as an aesthetic experience. Edizioni ETS.

Hernández, R., Fernández, C., Baptista, P. et al. (1998). Metodología de la investigación. McGraw-Hill Interamericana.

Lacasa, B. (2018). Los mejores libros infantiles y juveniles. Recuperado de https://elpais.com/elpais/2018/12/20/album/1545319905_604089.html#foto_gal_2

Martins, M. (2020). Livros não ficcionais para crianças [Tese de Doutoramento em Educação]. Universidade Federal de Minas Gerais.

McClure, A. (2003). Choosing quality nonfiction literature: Examining aspects of writing style. In R. A. Bamford & J. V. Kristo (Eds.), Making facts come alive: Choosing and using nonfiction literature K–8 (pp. 79–96). Christopher-Gordon.

Merveldt, N. von (2018). Informational Picturebooks. In B. Kümmerling-Meibauer (Ed.), The Routledge Companion to Picturebooks (pp. 231-245). Routledge. Doi: https://doi.org/10.4324/9781315722986

Ramos, A. M. (2019). Desplegar lecturas: un panorama de la edición de libros-acordeón en Portugal. En R. Tabernero Sala, (Ed.). El objeto libro en el universo infantil: la materialidad en la construcción del discurso (pp. 27-44). Universidad de Zaragoza.

Ramos, A. M. (2021). Can a city map be a picturebook? Alternative publishing formats for children. In N. Goga, S. H. Iversen & A.-S. Teigland (Eds.), Verbal and visual strategies in nonfiction picturebooks: Theoretical and analytical approaches (pp. 220-234).

Tejuelo, n.º 37 (2023), págs. 129-160. Las tendencias del libro de no ficción en España y Portugal…

| P á g i n a I S S N : 1 9 8 8 - 8 4 3 0

Scandinavian University Press. Doi: https://doi.org/10.18261/9788215042459-2021-16

Romero Oliva, M., Heredia Ponce, H., Trigo Ibáñez, E., y Romero Claudio, C. (2021). Validación de parrilla de contenidos y desarrollo de plataforma digital de libros ilustrados de no ficción. Tejuelo. Didáctica de la Lengua y la Literatura. Educación, 34, 143-170. Doi:https://doi.org/10.17398/1988-8430.34.143

Sampériz, M., Tabernero, R., Colón, M. J., y Manrique, N. (2020). El libro de no ficción para prelectores. Análisis de las claves de construcción del discurso. Cuadernos del Centro de Estudios de Diseño y Comunicación, 124. Doi: https://doi.org/10.18682/cdc.vi124.4418

Sampériz, M. (2020). La representación del patrimonio de tradición cultural a través de la propuesta objetual: análisis de La Pulquería de Fernando Robles y Claudia Burr. In C. Sousa Pereira (Org.), Literatura infantojuvenil: livro-objeto e património (s) (pp. 121-143). Tropelias & Companhia.

Sánchez, R., y Romero, M. F. (2018). Lecturas para los más jóvenes. Aproximación a la oferta editorial de literatura infantil para niños de 0-6 años. Tejuelo. Didáctica de la Lengua y la Literatura, 27, 149-176. Doi: https://doi.org/10.17398/1988-8430.27.149

Sanders, J. S. (2018). A literature of questions : nonfiction for the critical child. University of Minnesota Press.

Tabernero Sala, R. (Ed.). (2018a). Arte y oficio de leer obras infantiles. Octaedro.

Tabernero Sala, R. (2018b). La concepción adulta de la infancia. La construcción de los personajes infantiles en los álbumes El maravilloso Mini-Peli-Coso de Beatrice Alemagna y en Poka & Mina. El despertar de Kitty Crowther, Tejuelo. Didáctica de la Lengua y la Literatura. Educación, 30, 233-260. Doi: https://doi.org/10.17398/1988-8430.30.233

Tabernero Sala, R. (Ed.) (2019). El objeto libro en el universo infantil. La materialidad en la construcción del discurso. Prensas de la Universidad de Zaragoza.

Teigland, A. E. (2021). Information and delight. A study of visual transmission of knowledge. In N. Goga, S. H. Iversen & A.-S. Teigland (Eds.), Verbal and visual strategies in nonfiction

Tejuelo, n.º 37 (2023), págs. 129-160. Las tendencias del libro de no ficción en España y Portugal…

| P á g i n a I S S N : 1 9 8 8 - 8 4 3 0

picturebooks. Theoretical and analytical approaches (pp. 263-276). Scandinavian University Press

Van der Linden (2015). Álbum [es]. Ekaré.

Downloads

Published

2023-01-27

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Spanish. (2023). TEJUELO. Didactics of Language and Literature. Education, 37, 129-160. https://doi.org/10.17398/1988-8430.37.129