Sanded memories: memory of the Spanish Civil War in 21st century children's and young people's literature.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17398/1988-8430.39.197

Abstract

In this paper we propose a dual research: on the one hand, to offer a panoramic view of how the memory of the Spanish Civil War is transmitted in children's and young people's literature of our times, paying special attention to the technical narrative structure and the chronotope. On the other hand, the aim is to investigate the position of the children's/youth characters in these texts and the position of the authors with respect to the events of the war.

As a methodological procedure, we will outline a brief note on what we academically understand by 'memory' as far as literature is concerned, and we will carry out a critical analysis of fifteen Spanish publications aimed at young audiences, all of them of narrative genre and marketed from the year 2000 onwards. In conclusion, we will synthesise the data and generate a bi-member vector that will show us both the technical way in which history is being told and its 'memory' transmitted in 21st century of children and young people literature (CYPL), as well as the tendency and majority position of current authors.

References

Alemán Ruiz, N., Martínez Bracho, S., Alemán Méndez, I., y Ruiz de Francisco, I. (2005). Los niños hablan de otra manera: entender el lenguaje de los niños. El Guiniguada, 14, 13-18.

Aliaga, I, y Vázquez Sánchez, A. (2011). Entrevista a Vicente Muñoz Puelles, autor de La guerra de Amaya “Mas que la Historia con mayúsculas lo que me interesa son las pequeñas”. Primeras Noticias: Revista de Literatura, 262-263, 13-16.

Assmann, A. (1999). Erinnerungsräume. Formen und Wandlungen des kulturellen Gedächtnisses. Munich: C. H. Beck.

Assmann, J. y Hölscher, T. (1988). Kultur und Gedächtnis. Frankfurt: Suhrkamp. http://dx.doi.org/doi:10.1522/cla.ham.mem1.

Blas Arroyo, J. L. (2004). Sociolingüística del español: desarrollo y perspectivas en el estudio de la lengua española en contexto social. Madrid: Cátedra.

Cansino, E. (2009). Ok, señor Foster. Madrid: Edelvives.

Casalderrey, F. (2014). Historia da bicicleta dun home lagarto. Vigo: Xerais.

Cela i Ollé, J. (1996). La mirada de la Luna. Barcelona: La Galera.

Cela i Ollé, J. (1999). Silenci al cor. Barcelona: La Galera.

Cela i Ollé, J. (2007). El temps que ens toca viure. Barcelona: Cruïlla.

Erll, A. (2011). Memory in Culture. Nueva York: Macmillan.

Fernández López, I. (2009). ¿Cómo hablan los niños? El desarrollo del componente fonológico en el lenguaje infantil. Madrid: Arco-Libros.

Garcia Llorca, A. (2003). El Rei Dels Senglars. Barcelona: Cruïlla.

García Padrino, J. (2018). Historia crítica de la Literatura Infantil y Juvenil en la España actual (1939 – 2015). Madrid: Marcial Pons Historia.

Gómez Cerdá, A. (2005). Noche de alacranes. Madrid: Gran Angular, Ediciones SM.

Guattari, F. y Deleuze, G. (1977). Rhizom. Köln: Merve Verlag.

Halbwachs, M. (1925) [1952]. Les cadres sociaux de la mémoire. París: Les Presses universitaires de France.

Halbwachs, M. (1941) [2014]. La topografía legendaria de los evangelios en tierra santa: estudio de memoria colectiva. Madrid: CIS (Clásicos del pensamiento social, 15).

Halbwachs, M. (1950). La mémoire collective. Edición electrónica a partir de Halbwachs, M. (1967). La mémoire collective. París: Les Presses universitaires de France. http://dx.doi.org/doi:10.1522/cla.ham.mem1

Kramp, L. (2011). Gedächtnismaschine Fernsehen. Band 1: Das Fernsehen als Faktor der menschlichen Erinnerung. Berlín: Akademie Verlag.

López Alcañiz, V. (2013). Contra memoria. Historia, genealogía y ontología del presente en Michel Foucault. Historiografías, 6, 13-31.http://www.unizar.es/historiografias/historiografias/numeros/6/lopez.pdf

Maldonado Alemán, M. (2010). Literatura, memoria e identidad. Una aproximación teórica. Revista de Filología Alemana, Anejo III, 171-179.

Marías, F. (2005). Cielo abajo. Madrid:Anaya Infantil y Juvenil.

Muñoz Puelles, V. (2006). La Perrona. Madrid: Anaya.

Muñoz Puelles, V. (2010). La guerra de Amaya. Madrid: Anaya.

Negrete-Portillo R. (2022). Serenum mortis o la literatura juvenil que viene: del vampiro como germen literario a la postmodernidad vampirizante del siglo XXI. AILIJ (Anuario de Investigación en Literatura Infantil y Juvenil). 20, 91-96. https://doi.org/10.35869/ailij.v0i20.4279

Nora, P. (1992). L’ère de la commémoration. En Pierre Nora (dir.), Les lieux de mémoire, III Les Frances. París: Gallimard.

Novick, P. (2001). Nach dem Holocaust. Der Umgang mit dem Massenmord. Munich: Deutsche Verlags-Anstalt.

Pascual, E. (2003). El fantasma anidó bajo el alero. Madrid: Anaya.

Pérez Pérez, M. J. (1993). La metáfora en el habla infantil. Sencillez y expresividad. Didáctica. Lengua y literatura, 5, 165-186.

Pradas, N. (2012). El perfum de les llimones. Barcelona: Abacus.

Rayó, M. (2000). El camí del far. Barcelona: Edebé.

Regueiro Salgado, B., y García Carcedo, P. (2020). La guerra civil española en la literatura juvenil del siglo XXI: pacifismo y pluralidad. Didáctica, 32, 195-205.

Rodríguez, M. (2011). Diente de león. Madrid: Edelvives (Ala Delta).

Rodríguez, M. (2013). El naranjo que se murió́ de tristeza. Madrid: Edelvives (Alandar).

Roig Rechou, B. A. (2008). A Guerra Civil na narrativa infantil e xuvenil galega: unha temática incompleta. En Roig Rechou, B., Lucas Domínguez, P., y Soto López, I. (Eds.), A guerra civil española na narrativa infantil e xuvenil (pp. 69-104). Vigo: Xerais.

Roig Rechou. B. A., y Ruzicka, V. (2011). La Guerra Civil española en las narraciones infantiles y juveniles. Un proyecto de investigación. Crítica e investigación en LIJ. Vigo-Braga: ANILIJ y Universidad do Minho.

Sierra i Fabra J. (2008). Los fuegos de la memoria. Valencia: Algar Editorial.

Sotorra, A. (2007). Els silencis de la Boca de la Mina. Barcelona: Cruïlla.
Tulving, E. (1985). How many memory systems are there?. American Psychologist, 40, 385-398.

Tulving, E. (1999). Episodic vs. Semantic Memory. En Wilson Robert A., y Keil, Frank C. (Eds.), The MIT Encyclopedia of the Cognitive Science (pp. 381-403). Cambridge: MIT Press.

Valriu Llinàs, C. (2013). Guerra Civil i narrativa juvenil catalana: testimoni i literatura, Revista de filología románica, 30-2, 309-323.

Valriu Llinàs, C. (2018). La guerra civil en la literatura juvenil catalana (1975-2011): tractament i recepció, Actes AILLC, Vol. 3, 295-313.

Vilavedra Fernández, D. (2006). A guerra civil na narrativa galega, Grial: revista galega de cultura, 170, 128-133.

Vollmeyer, J. (2021). ¿Qué es la memoria? Una aproximación a un término polifacético. En Fernández Bueno, M., y Vollmeyer, J. (Eds.), Repensar el pasado: La memoria (trans)cultural europea (pp. 17-31). Madrid: Dykinson,

Downloads

Published

2024-01-28

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Sanded memories: memory of the Spanish Civil War in 21st century children’s and young people’s literature. (2024). TEJUELO. Didactics of Language and Literature. Education, 39, 197-219. https://doi.org/10.17398/1988-8430.39.197