The Linguistic training in teacher degrees:

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17398/1988-8430.39.165

Abstract

In this text we propose to carry out a set of reflections on communicative competence and critical reasoning (from now on CC&CR) with respect to initial teacher training, within the context of academic writing. These are two aspects considered strategic in teacher training and which have already been the subject of specific measures in some universities and autonomous communities in Spain in relation to accessing such training. We provide a conceptual description of the notions of CC&CR and propose a set of measures based on the fact that these competences must be worked on in a transversal way across all the subjects involved in the teaching degrees, drawing on the fundamental concept of “discursive genre”.

References

Adam, J. M. (1992). Les textes : type et prototypes - récit, description, argumentation, explication et dialogue. Éditions Nathan.

Bachman, L. y Palmer, A. (1996). Language testing in practice. Oxford University Press.

Bajtín, M.M. (1982). El problema de los géneros discursivos. In Estética de la creación verbal (pp. 248-93). Siglo XXI.

Berkenkotter, C. y Huckin, T.N. (1993). Rethinking genre from a sociocognitive perspective. Written Communication 10(4), 475-509. Doi: http://dx.doi.org/10.1177/0741088393010004001

Bernárdez, E. (2008). El lenguaje como cultura. Alianza.

Bronckart, J.-P. (2008). Actividad lingüística y construcción de conocimientos. Lectura y Vida: Revista Latinoamericana de Lectura 29(2), 6–19. http://www.lecturayvida.fahce.unlp.edu.ar/numeros/a29n2/29_02_Bronckart.pdf

Bronckart, J-P. (2011). Bajtín desenmascarado: historia de un mentiroso, una estafa y un delirio colectivo. Machado.

Camps, A., Fontich, X., y Milian, M. (2022). Los “géneros de aprendizaje” en la actividad académica. In M. Castelló y N. Castells (eds.), Escribir en la Universidad española: entre la realidad y el deseo (pp.19-58). Octaedro.

Camps, A., y Uribe, P. (2021). La construcción del discurso escrito en un entorno académico: una visión de la dinámica del aprendizaje de los géneros discursivos. In A. Camps & X. Fontich (eds.), La actividad metalingüística como espacio de encuentro de la escritura y la gramática. UNSJ.

Canale, M., y Swain, M. (1980). Theoretical bases of communicative approaches to second language teaching and testing. Applied Linguistics 1, 1–47. http://dx.doi.org/10.1093/applin/I.1.1

Casas-Deseures, y Comajoan-Colomé, L. (2015). Detecció, correcció i justificació d'errors de normativa en l'alumnat universitari: la formació lingüística dels futurs mestres. Treballs de sociolingüística catalana, 25, 2015, 175-197.

Casas-Deseures, M., Comajoan-Colomé, L., y Santolària, A. (2020). The beliefs of primary education teachers regarding writing and grammar instruction. L1-Educational studies in language and literature, 20, 80-99. https://doi.org/10.17239/L1ESLL-2020.20.03.04

Castro, M. (2021). Profesores para el siglo XXI: Perfil académico, formación inicial y prácticas docentes de los profesores españoles. Introducción. Revista De Educación, 393. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2021-393-495

Cassany, D. (2014). Cinco buenas prácticas de enseñanza con Internet. Lenguaje y Textos 39, 39-48.

Cassany, D., y Castellà, J.M. (2010). Aproximación a la literacidad crítica. Perspectiva 28(2), 353-74. http://dx.doi.org/10.5007/2175- 795X.2010v28n2p353

Cassany, D., y Hernández, D. (2011). ¿Internet: 1; Escola: 0? Articles de didàctica de la llengua i la literatura 53, 25-34.

Castelló, M. (2017). Mirarse en el espejo: de comunicar lo que se ha aprendido a aprender comunicando. Textos de didáctica de la lengua y la literatura 76, 7-13.

Castelló, M., y Castells, N. (eds.) (2022). Escribir en la Universidad española: entre la realidad y el deseo. Octaedro.

Castellví, J., Díez, M. del C., Gil, P., González-Valencia, G., Jiménez, M.D., Tosar-Breogán, D.V.E., Yuste, M., y Santisteban, A. (2018). Ante la mentira: educación en literacidad crítica y acción social. In M.Á. Jara, G. Funes, F. Ertola, y M.C. Nin (coords.), Los aportes de la didáctica de las ciencias sociales, de la historia y de la geografía a la formación de la ciudadanía en los contextos iberoamericanos, Vol. 3 (pp.645-54). APEHUN-Universidad Nacional del Comahue.

Chambers, A. (2011). Tell Me (children, Reading & Talk) with the Reading Environment. Thimble Press.

Consejo de Europa. (2003). Marco europeo común de referencia para las lenguas: aprender, enseñar, evaluar. MECD-Anaya. https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/marco/cvc_mer.pdf

Council of Europe (2016). Competences for democratic culture. Living Together as equals in Culturally Diverse Democratic Societies. Council of Europe. https://rm.coe.int/16806ccc07

Council of Europe (2018). The Reference Framework of Competences for Democratic Culture. Vol. 2 Descriptors of competences for democratic culture. Council of Europe. https://rm.coe.int/prems-008418-gbr-2508-reference-framework-of-competences-vol-2-8573-co/16807bc66d

Duran, D. Corcelles, M., y Flores, M. (2017). Enhancing expectations of cooperative learning use through initial teacher training. International Journal of Educational Psychology 6(3), 278-300. http://dx.doi.org/10.17583/ijep.2017.2504

Elder, L. (2007). Our Concept of Critical Thinking. Foundation for Critical Thinking. www.criticalthinking.org/aboutCT/ourConceptCT.cfm

Ennis, R. (1993). Critical thinking assessment. Theory into Practice 32(3), 179-86. http://dx.doi.org/10.1080/00405849309543594

Esteban Bara, F., y Gil Cantero, F. (2022). Las finalidades de la educación y la LOMLOE: cuestiones controvertidas en la acción educativa. Revista española de pedagogía, 281, 13-30. https://doi.org/10.22550/REP80-1-2022-04

Xxxxx (2019).

Fontich, X., Jaraíz, F.J., y Masats, D. (2022). Formación docente y desarrollo de la escritura crítica. Detalles de un proyecto de análisis e intervención. XIII Congreso Internacional de la SEDLL 2022, 23-25 de noviembre.

Fuentes, M., Balaguer, M., Graell, M. Pujol, M., Knight, J., y Fuertes, M.T. (2017). The process of adapting an instrument for evaluating the oral communicative competencies in undergraduate students of pre-school education and primary education. In Proceedings of the 11th International Technology, Education and Development Conference (pp. 9075-80). IATED.

García-Parejo, I., Fabregat, S., y Sánchez-Morillas, C. (2022). Formación docente, reflexión crítica y escritura académica: análisis de planes de estudio de los grados de maestros de cinco universidades españolas. XXIII Congreso Internacional de la SEDLL 2022, 23-25 de noviembre.

Granados, J., y Collazo, L.M. (2017). La comprensión y distinción de enfoques interdisciplinarios a partir de la formulación de preguntas en educación ambiental para la sostenibilidad. Enseñanza de las ciencias, Extra 0, 3125-30. X Congreso Internacional sobre Investigación en Didácticas de las Ciencias, Sevilla 5-8 de septiembre. https://www.raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/337033

Halliday, M.A.K., y Matthiessen, C. (2004). An Introduction to Functional Grammar (3rd edition). Hodder Education.

Hulstijn, J. (2011). Language proficiency in native and nonnative speakers: An agenda for research and suggestions for second-language assessment. Language Assessment Quarterly, 8(3), 229–249. http://dx.doi.org/10.1080/15434303.2011.565844

Hymes, D. (1972). On communicative competence. In J.B. Pride y J. Holmes (ed.), Sociolinguistics: Selected readings (pp.269- 293). Penguin.

Isenberg, H. (1987). Cuestiones fundamentales de tipología textual. In E. Bernárdez (ed.), Lingüística del texto (pp. 95-130). Arco Libros.

Jakobson, R. (1960). Closing Statement: Linguistics and Poetics. In T.A. Sebeok (ed.), Style in Language, 350–77. MIT Press.

Klein, P.D., y Boscolo, P. (2016). Trends in research on writing as a learning activity. Journal of Writing Research 7(3), 311- 50. http://dx.doi.org/10.17239/jowr-2016.07.03.01

Lado, R. (1961). Linguistics and foreign language teaching. Language Learning. 11(2), 29-52. http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-1770.1961.tb00200.x

LOE (2006). Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. BOE.

LOMCE (2013). Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la Mejora de la Calidad Educativa. BOE.

LOMLOE (2020). Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. BOE.

Lonka, K., Ketonen, E., Vekkaila, J., Cerrato Lara, M., y Pyhältö, K. (2018). Doctoral students' writing profiles. Higher Education, 77, 587–602.

López Ruipérez, F. (2022). La LOMLOE ante los desafíos de la educación española en el siglo XXI. Revista española de pedagogía, 281, 3-9.

McPeck, J.E. (1990). Teaching critical thinking. Routledge.

Mercer, N. (2019). Language and the Joint Creation of Knowledge. Routledge.

Michaels, S., O’Connor, M.C., Hall, M.W. y Resnick, L.B. (2002). Accountable talk: Classroom conversation that works. University of Pittsburgh.

MIF (2018). Programa de Millora i Innovació en la Formació de Mestres del Consell Interuniversitari de Catalunya: Memòria 2013-2018. Consell Interuniversitari de Catalunya. https://mif.cat/wp-content/uploads/2018/06/Memo%CC%80ria-MIF-DEF.pdf

Miller, C.R. (1984). Genre as a social action. Quarterly Journal of Speech 70, 151-67. http://dx.doi.org/10.1080/00335638409383686

Miller, C.R. y Kelly, A.R. (ed.) (2017). Emerging genres in new media environments. Palgrave Macmillan.

Neira, M. del R., Sierra B., y Pérez M. (2018). La competencia comunicativa en el grado de maestro de infantil y primaria: Una propuesta de criterios de desempeño como instrumento para su análisis y evaluación. Revista Complutense de Educación, 29(3), 881-898. https://doi.org/10.5209/RCED.54145

Oliver-Trobat, M. F., Rosselló-Ramon, M. R., Comas-Forgas, R., Calvo-Sastre, A. y Sureda-Negre, J. (2021). Modelo para las pruebas de admisión a los estudios de maestro a partir de un proceso de diseño participativo. Revista De Educación, 393. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2021-393-493

Pérez-Parejo, R., Soto, J., y Tena, R. (2022). Formación docente, reflexión crítica y escritura académica: análisis de palabras clave en los planes de estudio de los Grados de Maestros de cinco universidades españolas. XXIII Congreso Internacional de la SEDLL 2022, 23-25 de noviembre.

Pozo, J.I. y Postigo, Y. (2000). Los procedimientos como contenidos escolares: Uso estratégico de la información. Edebé.

Prior, P.A. (2006). A sociocultural theory of writing. In C. A. MacArthur, S. Graham y J. Fitzgerald (ed.), The handbook of writing research (pp. 54-66). Guilford Press.

Parlamento Europeo y Consejo de la UE (2006). Recomendación del Parlamento Europeo y del Consejo, de 18 de diciembre de 2006, sobre las competencias clave para el aprendizaje permanente (2006/962/EC). Diario Oficial de la Unión Europea. L00010-00018.pdf (boe.es)

Consejo de la UE (2018).

Recomendación del Consejo, de 22 de mayo de 2018, relativa a las competencias clave para el aprendizaje permanente (2018/C 189/01). Diario Oficial de la Unión Europea. (europa.eu)

Riestra, D. (1999). Reenseñar la escritura a estudiantes universitarios. In M. García, R. Giner, P. Ribera y C. Rodríguez Gonzalo (ed.), Ensenyament de llengües i plurilingüisme (pp. 63-72). Universitat de València.

Russell, R. (2010). Writing in multiple contexts: Vygotskian CHAT meets the phenomenology of genre. En Ch. Bazerman, R. Krut, K. Lunsford, S. McLeod, S. Null, P. Rogers, y A. Stansell (ed.), Traditions of writing research (pp.353-64). Routledge.

Rychen, D.S., y Salganik, L.H. (ed.) (2002). Definition and selection of competences (DeSeCo): Theoretical and conceptual foundations. Swiss Federal Statistical Office. https://www.voced.edu.au/content/ngv%3A9408

Sanmartí, N., y Márquez, C. (2012). Enseñar a plantear preguntas investigables. Alambique 70, 27-36.

Sarramona, J. (2004). Las competencias básicas en la educación obligatoria. CEAC.

Sayós, R., y Bordons, G.(2018). Un proyecto lingüístico para la facultad de educación de la Universitat de Barcelona. En T. Ramiro, M.T. Ramiro, y M.P. Bermúdez (ed.), Proceedings of the 6th International Congress of Educational Sciences and Development (pp.51-81). AEPC.

Silvestri A. (1993). Bajtín y Vigotsky: la organización semiótica de la conciencia. Anthropos.

Street, B.V. (2017). New literacies, new times: Developments in literacy studies. In B.V. Street, y S. May (ed.), Literacies and language education. Encyclopaedia of language and education (pp. 3-16). Springer. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319- 02252-9_1

Todorov, T. (1978). L'origine des genres. In Les genres du discours (pp.44-60). Editions du Seuil.

Torres, J., Fontich, X., y Cerrato-Lara, M. (2020). Argumentación escrita e identidad académica en estudiantes de educación superior en Colombia. In M. del P. Pérez-Fuentes et al. (eds.), Innovación Docente e Investigación en Educación (pp. 927-936). Dykinson.

Toulmin, S.E., Rieke, R., y Janik, A. (1984). An Introduction to reasoning. Macmillan.

Tresserras, E., Contreras, E., y Bordons, G. (2022). Diagnóstico, evaluación y mejora de la competencia lingüística de los futuros docentes. XXIII Congreso Internacional de la SEDLL 2022, 23-25 de novembre.

Trilla, J. (2001). El legado pedagógico del siglo XX para la escuela del siglo XXI. Graó.

Vila, I. (1994). Reflexiones sobre la enseñanza de la lengua desde la psicolingüística. In C. Lomas, y A. Osoro (eds.), El enfoque comunicativo de la enseñanza de la lengua (pp. 31-54). Paidós.

World Economic Forum (2016). New Vision for Education: Fostering Social and Emotional Learning through Technology. Cologny/Geneva, 10 de març. http://www3.weforum.org/docs/WEF_New_Vision_for_Education.pdf

Zelaieta, E., y Camino, I. (2018). El desarrollo del pensamiento crítico en la formación inicial del profesorado: análisis de una estrategia pedagógica desde la visión del alumnado. Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado, 22(1), 197-214.

Downloads

Published

2024-01-28 — Updated on 2024-02-06

Issue

Section

Artículos

How to Cite

The Linguistic training in teacher degrees:. (2024). TEJUELO. Didactics of Language and Literature. Education, 39, 165-196. https://doi.org/10.17398/1988-8430.39.165