Didáctica y estudio del cómic-ensayo, de Gustav Doré a Fréderic Pajak / Didactics and Study of the Comic-Essay, from Gustav Doré to Frédéric Pajak

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17398/1988-8430.40.77

Keywords:

Comic; essay; iconology; editing; Aby Warburg.

Abstract

This paper serves as an introduction to the study of the graphic essay or comic essay, tracing its evolution from its self-aware inception to the present day. With the intention of establishing a genealogy of significant works, the article emphasizes formal aspects related to montage strategies that are relevant to the essay form, drawing from research developments in the field of cinema. Furthermore, at its core, it proposes a methodology primarily based on Aby Warburg's iconology for the examination of the essay as a didactic formula and a means of transmitting tradition within the context of non-fiction forms in comics.

References

Adorno, Th. W. (1962). El ensayo como forma. En Th. W. Adorno, Notas de literatura. Traducción de Manuel Sacristán. Ariel.

Agamben, G. (2005). Aby Warburg e la scienza senza nome. En: G. Agamben, La Potenza del pensiero (pp.123-146). Neri Pozza.

Albertini, F. (2021). La Rabbia di Pasolini. Un film scritto, una poesia cinematografata. La Rivista di Engramma, 181, 139–160.

Baltrušaitis J. (1960). Réveils et prodiges: le gothique fantastique. Armand Colin. Baltrušaitis J. (1996). Anamorphoses ou Thaumaturgus opticus. Flammarion.

Barthes, R. (1991). El imperio de los signos. Mondadori. Benjamin, W. (2007). Sobre la facultad mimética. En: Obras. Libro II/Vol.1. Abada.

Bettelheim, B. (1990). Psicoanálisis de los cuentos de hadas. Crítica.

Bordwell, D. (1995). El Significado del filme. Inferencia y retórica en la interpretación cinematográfica. Paidós.

Bordwell, D. (1996). La Narración en el cine de ficción. Paidós.

Bordwell, D., Staiger, J., y Thompson, K. (1997). El Cine Clásico de Hollywood. Estilo Cinematográfico y Modo de Producción hasta 1960. Paidós.

Brancato, S. (2017). L’Impero dei Segni. Igort tra Walter Benjamin e Walt Disney. d’If. Bulgakova, O. (2005). Fabrika zhestov. Novoe Literaturnoe.

Bulgakova, O. (2013). La fábrica cinematográfica de gestos. Imágenes y memoria del cuerpo en la era de la globalización. En F. Benavente, F. y G. Salvadó, (Eds.), Poéticas del gesto en el cine europeo contemporáneo (pp.251-286). Intermedio.

Burch, N. (1991). El Tragaluz del infinito. Cátedra. Burroughs, W., y McNeill, M. (1979). Ah Puch is Here. John Calder. Campbell, J. (1959). El héroe de las mil caras, psicoanálisis del mito. Fondo de Cultura Económica.

Carrión, J. (2022). Todos los museos son novelas de ciencia ficción. Galaxia Gutenberg. Chastel, A. (1988). La Grottesque. Le Promeneur.

Cirlot, V. (2017). Zwischenraum/Denkraum: oscilaciones terminológicas en las Introducciones al Atlas de Aby Warburg (1929) y Ernst Gombrich (1937). La Rivista di Engramma, 150.

Connell-Gonzalez, A. (2022), The Tension of Possibility. Reading Closure in Ah Pook is Here through the Multiframe. En S. E. Gontarski, (Ed.), Burroughs Unbound. William S. Burroughs and the Performance of Writing (pp. 89-104). Bloomsbury.

Corrigan, T. (2011). The Essay Film. From Montaigne, After Marker. Oxford University Press.

Didi-Huberman, G. (1998). Préface. Savoir-Mouvement. L’homme qui parlait aux papillons. En: P.-A. Michaud. Aby Warburg et l’image en mouvement. Macula.

Didi-Huberman, G. (2002). L’Image survivante. Histoire de l’art et temps des fantômes selon Aby Warburg. Minuit.

Didi-Huberman, G. (2010): Remontages du temps subi. L’Oeil de l'histoire, 2. Minuit.

Didi-Huberman, G. (2011). Atlas ou le gai savoir inquiet. L’Oeil de l'histoire, 3. Minuit.

Eisenstein, S. (1927). Octubre (Oktyabr). Sovkino. Eisenstein, S. (1941). Vertical montage. En: M. Glenny y R. Taylor (Eds.), Sergei Eisenstein. Selected Works. Vol. II. Towards a Theory of Montage. IB-Tauris.

Frazer, J. (1991). La Rama Dorada: magia y religión. Fondo de Cultura Económica. Gombrich, E. H. (1995). Aby Warburg, una biografía intelectual. Alianza.

Greimas, A. J. (1973). Elementos de una Gramática Narrativa. En: J. A. Greimas. En torno al sentido. Fragua.

Greimas, A. J. (1966). Sémantique structurale, recherche de méthode. Larousse. Joyce, J. (1922). Ulysses. Shakespeare & Co.

Joyce, J. (1939). Finnegan’s Wake. Faber and Faber. Keathley, Ch. y Mittell, J. (2016). The Videographic Essay: Criticism in Sound and Image. Caboose.

Klein, R. (1970). La forme et l’intelligible. Gallimard.

Leyda, J. (1982). Eisenstein at Work. MOMA/Pantheon Books.

Lukacs, G. (1970). Sobre la esencia y la forma del ensayo. En G. Lukacs, El alma y las formas y La teoría de la novela (pp. 15-42). Traducción de Manuel Sacristán. Grijalbo.

McCloud, S. (1993). Entender el cómic. El arte invisible. Norma Editorial. Malraux, A. (1947). La Psychologie de l´Art. T.1: Le Musée imaginaire. Skira.

Martos, A. (2012). El método de la Historia de las formas: Hermann Gunkel y las leyendas de la “Biblia”. Tejuelo, 13, 48-69. https://tejuelo.unex.es/tejuelo/article/view/2509

McNeill, M. (2012a). Observed While Falling. Fantagraphic Books.

McNeill, M. (2012b). The Lost Art of Ah Pook Is Here: Images from the Graphic Novel. Fantagraphics.

Metz, Ch. (2002). Ensayos sobre la significación en el cine. 2. vol. Paidós.

Michaud, Ph-A. (1998). Aby Warburg et l’image en mouvement. Macula.

Montaigne, M. de. (2007). Los ensayos según la edición de 1595 de Marie de Gournay. Prólogo de Antoine Compagnon. Edición y traducción de J. Bayod. Acantilado.

Ortega y Gasset, J. (1914). Meditaciones del Quijote. Publicaciones de la residencia de estudiantes.

Papazian, E., y Eades, C. (2016). The Essay Film. Dialogue, Politics, Utopia. Wallflower Press.

Parra, R. (2017). Introducción. En: Doré, G., Historia de la Santa Rusia (pp. 7-10). El Nadir.

Pasolini, P-P. (2001). Per il cinema. Arnoldo Mondadori. Pintor Iranzo, I. (2003). De la retórica al arquetipo, los manuales de guion. Quaderns del CAC, 16, 55-63. https://www.cac.cat/sites/default/files/2019-05/Q16_pintor_ES.pdf

Pintor Iranzo, I. (2007). Continuidad y discontinuidad visual en la historieta. Tesis doctoral. Universitat Pompeu Fabra. Pintor Iranzo, I. (2017a). Figuras del cómic. Forma, tiempo y narración secuencial. Aldea Global.

Pintor Iranzo, I. (2017b). Silence and Fog. On Gesture, Time, and Historicity in the Films of Aleksandr Sokurov. Mise en geste. Studies of Gesture in Cinema and Art. Hedberg-Olenina, A. y Schulzki, I. (Eds.). Apparatus. Film, Media and Digital Cultures in Central and Eastern Europe. http://dx.doi.org/10.17892/app.2016.0005.60

Pintor Iranzo, I. (2017c). Formas del Atlas y el Ensayo Visual a Partir de Aby Warburg: el Montaje, la Emoción y el Gesto. Barcelona, Research, Art, Creation, 5 (2), 156-188. https://doi.org/10.17583/brac.2017.2684

Pintor Iranzo, I. (2018). O Somma Luce. Otherwordly journeys and encounters with the Goddess. A comparative approach of the Dantean heritage in the comic books of Hugo Pratt, Fellini and Manara and Makyo. Dante e l’Arte, V, 2-38. https://doi.org/10.5565/rev/dea.103

Pintor Iranzo, I. (2020). Ritmo, trance e intervalo alucinatorio: hacia un pensar hipnótico en el cómic. Tebeosfera, 14, 3ª época. Pintor Iranzo, I., y Carrión, J. (2023). Atlas de sueños futuros. Entrevista a Jorge Carrión. Tebeosfera, 3ª época, nº 23. https://www.tebeosfera.com/documentos/atlas_de_suenos_futuros._entrevista_a_jorge_carrion.html

Polti, G. (1980). Les Trente-six situations dramatiques. Aujourd’hui.

Propp, W. (1981). Morfología del cuento. Fundamentos.

Rascaroli, L. (2016). How the Essay Film Thinks. Oxford University Press.

Rieger, S. (1998). Richard Semon und/oder Aby Warburg: Mneme und/oder Mnemosyne. Deutsche Vierteiljahresschrift für Literaturwissenschaft und Geistesgeschichte, 72, 245-263. https://link.springer.com/article/10.1007/BF03375526

Shub, E. (1927). La caída de la dinastía Romanov (Padenie Dinastii Romanovykh, 1927). Sovkino.

Schacter, D.L. (2001). Forgotten Ideas, Negletted Pioneers. Richard Semon and the Story of Memory. Psychology Press.

Töpffer, R. (1845). Essai de physiognomonie. En Cailler, P., y H. Darel (Eds.), Ouvres Complètes de R. Töpffer. vol. XI (1944). Skira. Vertov, D. (1929). El hombre de la cámara (Chelovek s kinoapparátom). VUFKU.

Warburg, A. (1988). Schlangenritual. Ein Reisebericht [Bilder aus dem Gebiet der Pueblo-Indianer in Nord-Amerika, Vortrag gehalten am 21 april 1923, Kreuzlingen]. Klaus Wagenbach.

Warburg, A. (2003). Der Bilderatlas Mnemosyne. M. Warnke y C. Brink (Eds), Gesammelte Schriften: Studienausgabe, Bd.2/1. Akademieverlag.

Warburg, A. (2005). El renacimiento del paganismo. Aportaciones a la historia cultural del Renacimiento Europeo. Alianza.

Downloads

Published

2024-09-27

How to Cite

Didáctica y estudio del cómic-ensayo, de Gustav Doré a Fréderic Pajak / Didactics and Study of the Comic-Essay, from Gustav Doré to Frédéric Pajak. (2024). TEJUELO. Didactics of Language and Literature. Education, 40, 77-110. https://doi.org/10.17398/1988-8430.40.77