LMS Software study and a practical application in Language and Literature Didactics / Aplicación práctica en Didáctica de la lengua y la literatura del software LMS.

Autores/as

  • Raquel Portugal Iglesias

Palabras clave:

On-line learning, Learning Management System, LMS, Virtual Learning Environment, VLE, Content Management System / Aprendizaje on-line, Sistema de Administración de Enseñanza, CMS, Gestión de Contenidos.

Resumen

Summary:

On-line tecnological Innovation on education using Web Content Management System Platforms has involved a teaching-learning process advance in students. The wide variety of software platforms requires a comprehensive analysis allowing to locate the appropriate Learning Management System (LMS), which combines organization's needs with hardware and software requirements for the system to be deployed. Additionally, it is crucial the fact of bearing in mind other demands , such as rewriting, adapting contents or interchange educative materials or information with other organizations. Along these lines LMS platform must be adjusted to international standards and specifications like SCOMR or IMS. In this sense, LMS Atutor provides accesibility, adaptability, and installation and configuration facilities required for contents and on-line utilities to be put into production in a open source environment. This platform can contribute to teaching work in Language and Literature subject courses development and even offer comunication facilities to student related to information access and online self-study.

Resumen:

La innovación tecnológica en la educación on-line a través de Plataformas Web de Gestión de Contenidos ha supuesto un avance en el proceso de enseñanza-aprendizaje del estudiante. La gran variedad de plataformas software precisa de un análisis pormenorizado que permita localizar el apropiado Sistema de Administración de la Enseñanza (LMS) que compagine las necesidades de la organización con los requisitos hardware y software del sistema a implantar. Además, es crucial tener en cuenta otras demandas, como reescribir, adaptar contenidos o intercambiar materiales educativos o información con otras organizaciones; por ello la plataforma LMS debe adecuarse a estándares o especificaciones internacionales como SCORM o IMS. En este sentido, el LMS Atutor proporciona la accesibilidad, adaptabilidad y facilidad en instalación y configuración requeridas para la puesta en producción de contenidos y utilidades online en un entorno de software libre. Plataforma que puede contribuir a la labor docente en la elaboración de cursos de la disciplina de Lengua y Literatura además de proveer al estudiante de facilidades para la comunicación, acceso a la información, y autoaprendizaje online.

Referencias

http://www.hipertext.net/web/pag258.htm [22/03/2009].

http://www.congresoretosyexpectativas.udg.mx/Congreso%203/Mesa%205/Mesa5_25.pdf [22/03/2009].

http://www.e-abclearning.com/index.php?option=content&task=view&id=42 [25/03/2009].

http://www.cwrl.utexas.edu/~Syverson/olr/caeti.html [25/03/2009].

http://www.open.ac.uk/relive08/Acknowledgements.shtml [26/03/2009].

http://sisbib.unmsm.edu.pe/bibVirtual/tesis/Ingenie/Caba%C3%B1as_V_J/Caba%C3%B1as_VJ.htm [10/04/2009].

http://www.cwrl.utexas.edu/~Syverson/olr/caeti.html [22/03/2009].

http://www.cmsmatrix.org/ [26/03/2009].

http://www.ossite.org/join/sp/lms [30/03/2009].

http://www.elearninglearning.com/2009/lms/meridian/ [03/04/2009].

http://www.elearningguild.com/content.cfm?selection=doc.36 [03/04/2009].

http://www.atutor.ca/atutor/demo [09/05/2009].

http://www.edutools.info/ [09/05/2009].

Torres Isiordia, Maria Luisa; Martínez Fuentes, Karina; Morfín Otero, María; González Romero, Víctor Manuel. Modelo para evaluar Plataformas Comerciales de Aprendizaje en Línea, Centro Universitario de la Costa, Universidad de Guadalajara, México.

Aberdour, Mark. Open Source Learning Management Systems, Epic, U.K, 2007.

Palloff R.M. y Pratt K., “Lessons from the cyberspace classroom”, Jossey-Bass (2001), Tesis (Ing. de Sistemas), Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ingeniería de Sistemas e Informática, Escuela Académico Profesional de Ingeniería de Sistemas, 2003.

Descargas

Publicado

2009-02-15

Número

Sección

Artículos

Cómo citar

LMS Software study and a practical application in Language and Literature Didactics / Aplicación práctica en Didáctica de la lengua y la literatura del software LMS. (2009). TEJUELO. Didáctica De La Lengua Y La Literatura. Educación, 6, 16-32. https://tejuelo.unex.es/tejuelo/article/view/2372