Itineraries for citizenship education in accordance with the 2030 Agenda. Children's literature and SDGs

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17398/1988-8430.41.115

Keywords:

Children's literature, Education, Citizenship, Culture, Educational objectives

Abstract

This article addresses the treatment of children's literature in the field of education and how it is linked to the SDGs and the 2030 Agenda. The main objective is to establish possible reading itineraries that allow citizens to recognise themselves in the texts and become aware of socially relevant issues. A proposal has been made for specific itineraries that, through different categories, group together the seventeen goals. For each category, a series of children's readings are assigned that include a link with the objectives. For these narratives, a dialogic proposal is chosen, which encourages critical knowledge of the texts and allows the reading and literary process to be understood in all its breadth. The conclusion reached allows us to understand that children's literature is not limited to a possible didacticism, but combines formative processes with playfulness. Furthermore, the presence of the key themes of the 2030 Agenda is noted in both classic and more contemporary texts, with the mission of the mediator being to bring the two together in order to achieve the intended goals.

References

Arroyo, F. (2021). Objetivos de Desarrollo Sostenible: contradicciones e incertidumbres. Encuentros multidisciplinares, 23 (69), 1-10. Recuperado de http://hdl.handle.net/10486/702721

Bloom, H. (2002). El canon occidental. Barcelona: Anagrama.

Borda, I. (2017). El cuento infantil y otros géneros literarios infantiles y juveniles. Málaga: Aljibe.

Campos, M. y García Rivera, G. (2017). Aproximación a la ecocrítica y la ecoliteratura: literatura juvenil clásica e imaginarios del agua. Ocnos: revista de estudios sobre lectura, 16 (2), 95-106. http://dx.doi.org/10.18239/ocnos_2017.16.2.1511

Casanueva, M. (1993). El cuento tradicional, literatura “ganada”, intemporal y eterna: sus implicaciones didácticas. Aula: revista de pedagogía de la Universidad de Salamanca, 5, 147-152.

Cerrillo, P. (2016). El lector literario. México: Fondo de Cultura Económica.

Chartier, R. (2022). El pequeño Chartier ilustrado. Buenos Aires: Ampersand.

Colomer, T. (2001). La Literatura infantil y juvenil actual: entre la uniformidad y la fragmentación. En F. Orquín (Coord.), La educación lectora: encuentro iberoamericano (pp. 37-46). Fundación Germán Sánchez Ruipérez.

Colomer, T. (2010). Introducción a la literatura infantil y juvenil actual. Barcelona: Síntesis.

Cuestas, P., Pates, G. y Sáez, V. (2022). El fenómeno booktok y la lectura en pantalla: jóvenes, pantallas, libros y editoriales. Autral Comunicación, 11 (1). https://doi.org/10.26422/aucom.2022.1101.pat

Delgado, S. X., Gautreaux, M. y Ross, W. (2016). La literatura infantil como herramienta para enseñar cuestiones relativas al poder, la tiranía y la justicia social. Iber: Didáctica de las ciencias sociales, geografía e historia, 82, 50-55. Recuperado de http://hdl.handle.net/11162/189559

Encabo, E., Hernández Delgado, L. y Sánchez Sánchez, G. (2019). La literatura infantil y las narrativas híbridas. Canon, modos de pensamiento y educación. Contextos educativos. Revista de Educación, 23, 199-212. https://doi.org/10.18172/con.3496

Encabo, E., Maestre-Espinosa M., Jerez-Martínez I. & Hernández-Delgado L. (2023). Sustainable Teacher Training and SDGs Knowledge: A Study from the Reading Perspective. Education Sciences, 13 (7), 663. https://doi.org/10.3390/educsci13070663

Fallah Shayan, N., Mohabbati-Kalejahi, N., Alavi, S. & Zahed, M.A. (2022). Sustainable Development Goals (SDGs) as a Framework for Corporate Social Responsibility (CSR). Sustainability, 14, 1222. https://doi.org/ 10.3390/su14031222

González Motos, S. y Bonal, X. (2023). Educación a distancia, familias y brecha digital. RED: revista de educación a distancia, 23 (72). https://doi.org/10.6018/red.541031

Habermas, J. (1984). The theory of communicative action. V. 1. Reason and the rationalization of society. Boston: Beacon Press.

Habermas, J. (1987). The theory of communicative action. V.2. Lifeworld and system: A critique of functionalist reason. Boston: Beacon Press.

Hernández-Castilla, R., Slater, C. y Martínez Recio, J. (2020). Los objetivos de desarrollo sostenible, un reto para la escuela y el liderazgo escolar. Profesorado: revista de currículum y formación del profesorado 24 (3), 9-26. https://doi.org/10.30827/profesorado.v24i3.15361

Hernando, M.ª J. y Podga, F. (2016). De los Objetivos de Desarrollo del Milenio a los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Libre pensamiento, 88, 60-69. Recuperado de https://archivo.librepensamiento.org/wp-content/uploads/2017/03/LP-088.pdf

Jerez Martínez, I., Hernández Delgado, L., Maestre Espinosa, M., López Valero, A., Encabo-Fernández. (2022). Lectura y Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS). Una Guía Didáctica Para la Participación Ciudadana. Murcia: Ayuntamiento de Alcantarilla.

Lomas, C. (2023). Enseñar literatura en tiempos revueltos: el deseo de leer y la educación literaria. Qurriculum: revista de teoría, investigación y práctica educativa, 36, 27-50. https://doi.org/10.25145/j.qurricul.2023.36.02

López Andrada, C. (2022). Lectura digital crítica: aportes analítico-metodológicos. Hachetetepé: revista científica de Educación y Comunicación, 25, 1-17. 10.25267/Hachetetepe.2022.i25.2202

López Valero, A., Encabo, E. y Jerez Martínez, I. (2013). La Literatura infantil como instrumento para la acción educativa y cultural: reflexiones sobre su imposibilidad basadas en la sombra del adulto. Educación XX1. Revista de la Facultad de Educación, 16 (2), 247-264. https://doi.org/10.5944/educxx1.2.16.10341

López Valero, A., Encabo, E. y Jerez Martínez, I. (2016). Consideraciones docentes e investigadoras para la Didáctica de la literatura en Educación Infantil y en Educación Primaria. Lenguaje y textos, 43, 7-14. doi: https://doi.org/10.4995/lyt.2016.5820

López Valero, A., Encabo Fernández, E., Jerez Martínez, I. y Hernández-Delgado, L. (2021). Literatura Infantil y Lectura Dialógica: La Formación de Educadores Desde la Investigación. Barcelona: Octaedro.

Martínez Lirola, M. (2020). Hacia una educación inclusiva: formación del profesorado de primaria enmarcada en los ODS que potencian la igualdad de género. Revista Iberoamericana de Educación 82 (2), 27-45. https://doi.org/10.35362/rie8223596

Martos, E. (2021). Alterliteraturas (Los 100 ojos de la Educación literaria en la era poscovid). Álabe 24, [www.revistaalabe.com]. https://doi.org/10.15645/Alabe2021.24.11

Martos, E. (2023). Tendencias emergentes en la literatura infantil y juvenil: las corrientes ecológicas y su vinculación con los ODS. En M. Aperribay, M. C. Encinas y M. Ibarluzea (coords.). Leer para un mundo mejor. Literatura infantil y juvenil y objetivos de desarrollo sostenible (pp. 17-34). Valencia: Tirant Lo Blanch.

Mesa, M. (2019). La educación para la ciudadanía global: una apuesta por la democracia. Revista internacional de educación para la justicia social, 8 (1), 15-26. https://doi.org/10.15366/riejs2019.8.1.001

Munita, F. (2017). La didáctica de la literatura: hacia la consolidación del campo. Educação e Pesquisa, 43 (2), 379-392. https://doi.org/10.1590/S1517-9702201612151751

Neira, M.ª. R. y Martín-Macho, A. (2020). Los futuros maestros de infantil ante la educación literaria: análisis de sus creencias sobre la literatura infantil como recursos para el aula. Profesorado: revista de currículum y formación del profesorado, 24 (2), 224-250. DOI: 10.30827/profesorado.v24i2.14076

Nikolajeva, M. (2019). What is it Like to be a child? Childness in the Age of Neuroscience, Children’s literature in Education, 50, 23-37. https://doi.org/10.1007/s10583-018-9373-7

Nobile, A. (1994). Literatura infantil y juvenil. Madrid: Morata.

Nodelman, P. (2008). The hidden adult. Defining Children’s literature. Baltimore: John Hopkins University Press.

Pereira, G. y Modzelewski, H. (2006). Ética, literatura y educación ciudadana para un mundo global. Isegoría: revista de filosofía moral y política, 34, 111-128. https://doi.org/10.3989/isegoria.2006.i34.6

Rodríguez Olay, L, García-Sampedro, M. y Miranda, M. (2021). La literatura infantil y juvenil desde una perspectiva de género: proyecto de innovación para la formación del profesorado. Profesorado: revista de currículum y formación del profesorado, 25 (1), 87-107. https://doi.org/10.30827/profesorado.v25i1.13623

Rosal, M. (2023). La educación literaria a través del diálogo con los clásicos. Contextos educativos: revista de educación, 32, 9-25. https://doi.org/10.18172/con.5515

San Martín, J. A. & Ortega Sánchez, D. (2022). Atribuciones de género y construcción de identidades en la literatura infantil sobre prehistoria. Bellaterra: journal of teaching and learning language and literature, 15 (3), 1-25. https://doi.org/10.5565/rev/jtl3.973

Scolari, C. (2022). La guerra de las plataformas. Del papiro al metaverso. Barcelona: Nuevos cuadernos anagrama.

Zipes, J. (1983). Fairy tales and the art of subversion. The classical genre for children and the process of civilization. New York: Routledge.

Downloads

Published

2025-01-28

How to Cite

Itineraries for citizenship education in accordance with the 2030 Agenda. Children’s literature and SDGs. (2025). TEJUELO. Didactics of Language and Literature. Education, 41, 115-136. https://doi.org/10.17398/1988-8430.41.115